Inflacja to kumulatywny proces wzrostu ogólnego poziomu cen o ciągłym charakterze, związanym z zaburzeniami właściwego funkcjonowania mechanizmu społeczno-gospodarczego. Definicja ta wymaga łącznego spełnienia wszystkich wymienionych w niej kryteriów. Jaki proces jest inflacją, a jaki nią nie jest? Jaki wpływ na poziom inflacji mają oczekiwania inflacyjne? Jak można walczyć z inflacją?

Procesy inflacyjne

Inflacja oznacza trwały wzrost ogólnego poziomu cen (Acocella 2002, s. 158). W ocenie Polloka (2000, s. 49) inflacja stanowi kumulatywny proces wzrostu ogólnego poziomu cen o ciągłym charakterze, związanym z zaburzeniami właściwego funkcjonowania mechanizmu społeczno-gospodarczego. Jej efektem jest deprecjacja wartości środków pieniężnych. Procesy inflacyjne determinują poziom stopy procentowej oraz powodują obniżenie siły nabywczej pieniądza. Kredytodawcy, zabezpieczając swój kapitał przed utratą wartości, podwyższają stopę procentową w zakresie odzwierciedlającym oczekiwania inflacyjne. Poziom nominalnej stopy procentowej uwarunkowany jest wówczas oczekiwaną stopą inflacji (Sierpińska, Jachna 2005, s. 269).

Wartość inflacji determinowana jest m.in. przez oczekiwania inflacyjne, pod którym to pojęciem należy rozumieć prognozowanie zmian poziomu inflacji w przyszłości. W zależności od formy i struktury organizacyjnej przedsiębiorstw oczekiwania inflacyjne mogą:

  • przyspieszać procesy inflacyjne (przewidywania w aspekcie wzrostu tempa inflacji mogą skutkować spadkiem zaufania do pieniądza i preferencji oszczędzania, a w efekcie zwiększać zarówno wartość bieżącego popytu na towary, z obawy przed deprecjacją własnych zasobów pieniężnych, jak i presję na wzrost płac nominalnych),
  • osłabiać procesy inflacyjne, sprzyjając stabilizacji gospodarczej (oczekiwania w zakresie spadku tempa inflacji mogą implikować wzrost zaufania do pieniądza i skłonności do oszczędzania, a w konsekwencji zmniejszać wielkość bieżącego popytu na towary oraz redukować presję na wzrost płac nominalnych).

Oczekiwania inflacyjne mogą mieć charakter (por. Pietrzak 2009, s. 6):

  • adaptacyjny (gdy oczekiwania w zakresie poziomu przyszłej inflacji formułowane są w oparciu o inflację przeszłą),
  • racjonalny (jeżeli uczestnicy rynku są w stanie doskonale przewidzieć przyszłe zmiany cen i za oczekiwania inflacyjne przyjmują przyszły poziom inflacji).

Geneza i skutki inflacji

Przyczyn inflacji można doszukiwać się w wielu czynnikach. Jedną z kluczowych jej determinant jest globalny wzrost cen żywności i paliw będący wynikiem niezależnych okoliczności, takich jak: klęski żywiołowe (susze, pożary, powodzie, trzęsienia ziemi, tornada), konflikty zbrojne czy rosnący popyt gospodarek wschodzących (Chin, Indii). Wśród innych przesłanek wyróżnić można: nadmierną nieproporcjonalną do wzrostu gospodarczego emisję środków pieniężnych, nadwyżkę popytu nad podażą, wzrost kosztów produkcyjnych, import inflacji oraz niezrównoważony budżet państwa.

Z kolei, skutki wystąpienia inflacji mogą sprowadzać się do: zakłóceń procesów gospodarczych (w zakresie wytwarzania i wymiany dóbr), obniżenia zdolności produkcyjnych gospodarki, deprecjacji waluty krajowej, wzrostu konfliktów wskutek presji płacowych, ograniczenia rozwoju gospodarczego, spadku płac realnych spowodowanych redukcją siły nabywczej pieniądza, spadku eksportu, spadku skłonności do oszczędzania przy jednoczesnym wzroście zakupów „na zapas” oraz wzrostu stóp procentowych.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.