Organizacje gospodarcze różnią się między sobą i w każdej z nich inne czynniki decydują o sukcesie rynkowym. Jednakże w każdej organizacji gospodarczej to produkcja stanowi podstawową działalność, która generuje koszty. Decyzje dotyczące organizowania działalności w przedsiębiorstwie opierają się na planowaniu, czyli dostosowywaniu środków, określeniu sposobów i warunków niezbędnych do osiągnięcia założonych celów.
Bieżące realizowanie zadań, jakie stawia przed sobą przedsiębiorstwo, wymaga adekwatnego i holistycznego planowania operacyjnego oraz strategicznego, czyli konstruowania budżetów.
Budżet to plan. To wartościowe ujęcie wpływów i wydatków środków pieniężnych, zgodne z zapisami planu finansowego przedsiębiorstwa oraz ujętymi w tym planie celami1. Jest to zestawienie wpływów i wydatków pieniężnych pojedynczej osoby, organizacji, przedsiębiorstwa, samorządu, państwa dotyczące pewnego okresu. Stanowi zestawienie faktycznych lub przewidywanych dochodów i wydatków. Budżet składa się z:
- budżetu operacyjnego,
- budżetu finansowego.
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.