Na rachunek kosztów działań (ABC – Activity Based Costing) można patrzeć jak na podstawę informacyjną do monitorowania i kontrolowania jednego z dwóch możliwych źródeł przewagi konkurencyjnej: niskokosztowej produkcji i niskokosztowej dystrybucji. Na podstawie informacji kosztowych o poszczególnych procesach i działaniach można zoptymalizować te procesy na poziomie przedsiębiorstwa lub podjąć decyzję o przeniesieniu niektórych procesów i działań do innej firmy (outsourcing).
Dokładność informacji o kosztach jest uwarunkowana znalezieniem odpowiedniej relacji pomiędzy kosztami ogólnymi a kosztami bezpośrednimi, identyfikacją i śledzeniem czynników kosztotwórczych (tzw. cost drivers), wreszcie zdefiniowaniem właściwego poziomu ogólności lub szczegółowości pomiarów. Podstawowe parametry ABC, takie jak dokładniejszy rachunek kosztów obiektów, skupienie się na wynikach procesów i działań (a nie tylko na zużyciu zasobów) oraz na zrozumieniu i interpretacji struktury kosztów (a nie na pomiarze kosztów), umożliwiają osobom kierującym bardziej wiarygodne szacowanie i kontrolę przyszłych kosztów. Metodologia ABC dostarcza podstaw do śledzenia, analizy i zarządzania kosztami, co pociąga za sobą podejmowanie lepszych decyzji na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. ABC jest również komplementarna do dosyć szeroko stosowanej techniki planowania strategicznego, znanej jako Zrównoważona Karta Wyników (BSC – Balanced Scorecard).
Przewagę konkurencyjną w obszarze dystrybucji można uzyskać między innymi poprzez poprawę wydajności prac magazynu. Odbywa się to coraz częściej dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Trzeba jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów i szerokimi korytarzami (WAPR Wide-Aisle Pallet Racking), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie, służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe). Żeby móc dokonać optymalnego wyboru zarówno w odniesieniu do regałów, jak i wyposażenia handlingowego, trzeba najpierw zrozumieć przebieg obecnego, planowanego lub wręcz docelowego sposobu i poziomu obsługi klienta, a także zrozumieć cykl zaopatrzenia w towary od dostawców. Trzeba również wybrać metodykę liczenia kosztów poszczególnych operacji, działań, procesów, podprocesów. Niezbędne jest jednocześnie określenie poziomu szczegółowości lub ogólności tych wyliczeń.
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.