Na rachunek kosztów działań (ABC – Activity Based Costing) można patrzeć jak na podstawę informacyjną do monitorowania i kontrolowania jednego z dwóch możliwych źródeł przewagi konkurencyjnej: niskokosztowej produkcji i niskokosztowej dystrybucji. Na podstawie informacji kosztowych o poszczególnych procesach i działaniach można zoptymalizować te procesy na poziomie przedsiębiorstwa lub podjąć decyzję o przeniesieniu niektórych procesów i działań do innej firmy (outsourcing).

Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań

Dokładność informacji o kosztach jest uwarunkowana znalezieniem odpowiedniej relacji pomiędzy kosztami ogólnymi a kosztami bezpośrednimi, identyfikacją i śledzeniem czynników kosztotwórczych (tzw. cost drivers), wreszcie zdefiniowaniem właściwego poziomu ogólności lub szczegółowości pomiarów. Podstawowe parametry ABC, takie jak dokładniejszy rachunek kosztów obiektów, skupienie się na wynikach procesów i działań (a nie tylko na zużyciu zasobów) oraz na zrozumieniu i interpretacji struktury kosztów (a nie na pomiarze kosztów), umożliwiają osobom kierującym bardziej wiarygodne szacowanie i kontrolę przyszłych kosztów. Metodologia ABC dostarcza podstaw do śledzenia, analizy i zarządzania kosztami, co pociąga za sobą podejmowanie lepszych decyzji na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. ABC jest również komplementarna do dosyć szeroko stosowanej techniki planowania strategicznego, znanej jako Zrównoważona Karta Wyników (BSC – Balanced Scorecard).

Przewagę konkurencyjną w obszarze dystrybucji można uzyskać między innymi poprzez poprawę wydajności prac magazynu. Odbywa się to coraz częściej dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Trzeba jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów i szerokimi korytarzami (WAPR Wide-Aisle Pallet Racking), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie, służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe). Żeby móc dokonać optymalnego wyboru zarówno w odniesieniu do regałów, jak i wyposażenia handlingowego, trzeba najpierw zrozumieć przebieg obecnego, planowanego lub wręcz docelowego sposobu i poziomu obsługi klienta, a także zrozumieć cykl zaopatrzenia w towary od dostawców. Trzeba również wybrać metodykę liczenia kosztów poszczególnych operacji, działań, procesów, podprocesów. Niezbędne jest jednocześnie określenie poziomu szczegółowości lub ogólności tych wyliczeń.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.