Prawidłowo przeprowadzony proces budżetowania wymusza kontrolę i odpowiedzialność kluczowych pracowników. Przygotowanie budżetu powinno objąć zasięgiem wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa i wszystkie centra odpowiedzialności. Niezwykle istotna jest konsekwentna i dobrze zaprojektowana kontrola wykonania budżetu. Monitorowanie odchyleń od planowanego budżetu i wprowadzenie korekt krótkoterminowych pozwala wykorzystywać system kontroli jako system wczesnego ostrzegania, który szybko i efektywnie identyfikuje zarówno pozytywne, jak i negatywne czynniki. Sformułowanie budżetu i administrowanie nim jest procesem złożonym, wymagającym podjęcia zadań organizacyjnych, określenia odpowiedzialności kluczowych pracowników i zakresu ich kompetencji.
Głównym celem budżetowania jest zapewnienie efektywnego funkcjonowania jednostki przez prognozowanie przyszłych przychodów i kosztów oraz ich kontrolę i porównanie osiągniętych wyników z zamierzonymi. Budżety mogą być opracowane dla całego przedsiębiorstwa, jak i jego komórek organizacyjnych, czyli ośrodków odpowiedzialności. Budżetowanie wspomaga również utrzymanie dyscypliny kosztów w poszczególnych ośrodkach odpowiedzialności.
Proces budżetowania składa się z trzech podstawowych etapów. Są to1:
- tworzenie budżetu,
- realizacja budżetu,
- kontrola budżetowa.
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.