Mierzalność efektów jest jedną z największych przewag marketingu internetowego nad tradycyjnymi działaniami promocyjnymi. W tych drugich próby pomiaru efektywności również są podejmowane, ale ich dokładność wyraźnie przegrywa z możliwościami, jakie daje internet. Dlatego tak ważną kompetencją jest umiejętność kalkulacji kosztów w odniesieniu do przychodów.
Na wstępie chciałbym podkreślić, że po wybraniu optymalnych dla siebie modeli pomiaru skuteczności podjętych działań warto stosować je wobec nawet najmniejszych jednostek reklamowych. Mierzenie efektywności reklamy na Facebooku jako całości to droga na skróty, która uniemożliwi optymalizację. W prowadzonych działaniach zawsze będą kampanie bardziej i mniej skuteczne. Nauczenie się wyłapywania ich po efektach to kluczowa umiejętność w e-marketingu.
Po pierwsze: koszt
Co jest dla nas kosztem? Przede wszystkim jest to po prostu budżet reklamowy przeznaczany na wyświetlenia reklamy lub kliknięcia. Dodatkowo doliczyć należy wszelkie koszty ponoszone w celu przeprowadzenia kampanii: wynagrodzenie agencji, grafika, koszt skorzystania z danego narzędzia reklamowego itd. Na pewno bez problemu uda się ustalić, ile kosztowało firmę skorzystanie z ocenianego formatu, więc warto iść dalej.
Po drugie: przychód
Tutaj w większości przypadków też będzie łatwo – przychodem jest wartość transakcji wygenerowana przez dane narzędzie reklamowe. Co jednak, gdy celem naszej kampanii nie jest sprzedaż? Istnieje przecież wiele wartościowych mikrocelów dla właścicieli sklepów, pod kątem których również warto planować swoje działania reklamowe. Mam tu na myśli np. wygenerowanie leadów dla sklepów działających w sektorze B2B, zapisy do baz newsletterowych, pozyskanie nowych fanów w mediach społecznościowych lub budować ich zaangażowania. Każdej, nawet najmniejszej przeprowadzanej akcji należy przypisać wartość w złotówkach.
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.