Kalkulacja jest podstawowym etapem sprawozdawczego rachunku kosztów. Wybór metody kalkulacji zależy od typu produkcji, formy organizacji produkcji, informacji potrzebnych do zarządzania przedsiębiorstwem oraz ich dostępności. Kalkulacja doliczeniowa jest stosowana w przedsiębiorstwach wytwarzających produkcję małoseryjną lub różnorodną masową (odrębne kalkulowanie każdego z góry określonego przedmiotu kalkulacji).

Kalkulacja doliczeniowa jako element rachunku kosztów

Kalkulacja kosztów to ogół czynności obliczeniowych zmierzających do ustalenia jednostkowego kosztu wytworzenia przedmiotu kalkulacji, którym może być produkt lub usługa. Kalkulacja polega ogólnie na obliczeniu ogólnej sumy kosztów przypadających na przedmiot kalkulacji oraz ustaleniu jednostkowego kosztu z wykazaniem struktury kosztów. Jej celem jest przede wszystkim ustalenie kosztu wytworzenia produktu, który obejmuje koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadnioną część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu.

Przedmiotem kalkulacji może być:

( A ) jednostka wyrobu,

( B ) usługa,

( C ) towar,

( D ) zlecenie produkcyjne,

( E ) asortyment wyrobów itp.

Kalkulacja jest podstawowym etapem sprawozdawczego rachunku kosztów. Końcowymi obiektami kalkulacji są dające się wyrazić za pomocą liczb rezultaty pracy.

Metody kalkulacji

kalkulacja doliczeniowa – stosowana przy produkcji jednostkowej oraz seryjnej

kalkulacja podziałowa – stosowana przy produkcji masowej.

Wybór metody kalkulacji zależy od typu produkcji, formy organizacji produkcji, informacji potrzebnych do zarządzania przedsiębiorstwem oraz ich dostępności.

Kalkulacja doliczeniowa

Kalkulacja doliczeniowa polega na kalkulowaniu każdego oddzielnie, z góry określonego, przedmiotu kalkulacji (produktu lub usługi) i obliczeniu indywidualnego kosztu danego przedmiotu kalkulacji poprzez odniesienie kosztów bezpośrednich wprost na przedmioty kalkulacji oraz doliczenie kosztów pośrednich na przedmioty kalkulacji na podstawie odpowiednich rozdzielników. Ten rodzaj kalkulacji jest stosowany w przedsiębiorstwach wytwarzających produkcję małoseryjną lub różnorodną masową (odrębne kalkulowanie każdego z góry określonego przedmiotu kalkulacji). Koszty bezpośrednie odnosi się wprost na właściwe podmioty kalkulacji, natomiast koszty pośrednie dolicza się za pomocą tzw. kluczy rozliczeniowych (podziałowych).

Z produkcją jednostkową mamy do czynienia, gdy:

w firmie są zatrudnieni wysoko wykształceni pracownicy produkcyjni,

ma miejsce produkcja pojedynczych powtarzalnych lub niepowtarzalnych produktów,

stanowiska są przystosowane do wykonywania wszystkich faz produkcji.

Z kolei produkcja seryjna ma miejsce, gdy:

istnieje podział na wielko-, średnio- i małoseryjną produkcję, w zależności od długości serii,

istnieją stanowiska z ograniczoną możliwością produkcyjną,

kalkulacja jest wpisana pomiędzy produkcję jednostkową a masową,

produkcja wyrobu jest w ograniczonych i z góry ustalonych ilościach.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.