Sprawozdanie finansowe jest dokumentem, po który w pierwszej kolejności sięgnie rynek, żeby ocenić szanse na kontynuowanie i rozwój działalności spółki. Ewentualne decyzje inwestycyjne zostaną podjęte na bazie przekazywanych w nim informacji. Jak sprawić, żeby sprawozdanie finansowe rzetelnie przedstawiało sytuację firmy, a jednocześnie było czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy? Co zrobić, żeby doświadczenie związane z oceną przedsiębiorstwa na podstawie sprawozdania finansowego nie przyprawiało inwestorów o ból głowy? Inwestorzy coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na aspekt ilościowy danych, ale także na formę, w jakiej spółki się z nimi komunikują, i jakość informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym. Jakość nie zawsze musi oznaczać ilości przekazywanych danych. Ważne jest, aby sprawozdanie finansowe nie było nadmiernie rozbudowane, a jednocześnie rzetelnie prezentowało aktualną sytuację spółki, udostępniając inwestorom adekwatne informacje, podane w odpowiedniej formie i na odpowiednim poziomie szczegółowości, pozostając w zgodzie z obowiązującymi regulacjami w zakresie sprawozdawczości finansowej.

Jakość sprawozdań finansowych a ocena spółki z punktu widzenia inwestorów

Tradycyjnie ocena spółki na podstawie sprawozdania finansowego sprowadza się do użycia danych ilościowych w celu wyliczenia szeregu wskaźników, np. wskaźników efektywności, płynności bądź rentowności spółki. Tymczasem inwestorzy w coraz większym stopniu zamiast na ilość danych zawartych w sprawozdaniu finansowym zwracają również uwagę na jakość informacji oraz płynącej z nich wartości dodanej. Niestety, sprawozdania finansowe wielu podmiotów raportujących w Polsce są w dalszym ciągu nieczytelne, nazbyt rozbudowane, a tym samym powodują problemy z punktu widzenia ich analizy.

Jakie cechy, według inwestorów, świadczą o jakości i nowoczesności sprawozdania?

Inwestorzy w coraz większym stopniu starają się szybko znaleźć odpowiedzi na interesujące ich kwestie w różnych raportach publikowanych przez spółki. Sprawozdanie finansowe nie powinno więc zawierać informacji zbędnych dla efektywnej komunikacji opisu i wyniku działalności – nie należy w nim zamieszczać wszystkich danych, jakie jest w stanie wyprodukować księgowość. Jednocześnie ważne jest, żeby było ono kompletne, bo pominięcie zbyt dużej ilości danych i informacji może wprowadzać w błąd.

Spółki mogą albo mądrze tworzyć raporty roczne, albo mogą przygotowywać je tylko dlatego, że muszą. Ci, którzy robią to mądrze, wpłyną pozytywnie na swoją pozycję na rynkach kapitałowych – Hans Hoogervorst, prezes Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

Sposobem na podniesienie jakości będą na przykład forma prezentacji i wykorzystywane środki komunikacji, gdyż zrozumienie oraz ocena informacji płynących ze sprawozdania finansowego są również uzależnione od sposobu ich przedstawienia. Jasna struktura sprawozdania i wykorzystanie nowoczesnych środków komunikacji wpływają na pozytywny odbiór przez inwestorów.

Gdziekolwiek pojadę, na całym świecie ludzie narzekają na złożoność zasad rachunkowości oraz to, że sprawozdania finansowe stają się dłuższe i trudniejsze do zrozumienia. Jest to problem, którym trzeba zająć się na poważnie – Hans Hoogervorst, prezes Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

Poza podstawowymi informacjami finansowymi coraz częściej spółki zamieszczają w sprawozdaniach inne miary służące do analizy efektywności – kluczowe wydaje się zastosowanie branżowych mierników efektywności, wskazujących pozycję danej spółki na tle jej sektora, i jasny komentarz przedstawiający definicję i sposób obliczenia każdego z nich. Znacząco ułatwia to analizę działalności spółki w odniesieniu do całej branży. Spółka prezentująca nowoczesne miary efektywności jest lepiej odbierana przez osoby analizujące wyniki działalności przedsiębiorstwa.

Na jakość sprawozdań finansowych zwraca również uwagę Komisja Nadzoru Finansowego. W swoich cyklicznych raportach ocenia zgodność sprawozdań finansowych emitentów papierów wartościowych niebędących funduszami inwestycyjnymi z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi raportowania finansowego, w szczególności z wymogami MSSF. Raporty te dotyczą rocznych oraz śródrocznych skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Można w nich zaobserwować ciągle dużą liczbę zastrzeżeń do treści sprawozdań. Obecnie jednak wiele spółek notowanych na GPW w Warszawie pracuje nad istotną poprawą jakości swoich sprawozdań. W rezultacie poprzeczka na polskim rynku jest szybko podnoszona. Grono spółek, które przygotowują sprawozdanie finansowe przygotowane jest tylko i wyłącznie w celu spełnienia minimalnych wymogów regulacyjnych, będzie się gwatłownie kurczyć.

Dlaczego warto opracować sprawozdanie finansowe zgodnie z najlepszymi praktykami rynkowymi?

Sprawozdanie finansowe jest jednym z najważniejszych narzędzi służących do komunikacji z inwestorami. Według 80% inwestorów1 jakość publikowanych przez spółkę raportów wprost przekłada się na ocenę jakości zarządzania spółką i jej kierownictwa, a także na wycenę spółki.

Wiele firm obserwuje stały przyrost objętości swoich raportów rocznych. Ilość użytecznych informacji zawartych w tym dokumencie nie zawsze rośnie w tym samym tempie. Istnieje ryzyko, że roczne sprawozdania stają się jedynie dokumentami zapewniającymi zgodność zamiast instrumentami komunikacji – Hans Hoogervorst, prezes Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.