Nastały takie czasy, że bezpieczne prowadzenie biznesu staje się coraz trudniejsze. Nie tylko w kontekście walki o przetrwanie w czasach pandemii, ale także wyzwań stawianych przez nową rzeczywistość podmiotom funkcjonującym w ramach grup podmiotów powiązanych. Wymusza ona próbę odpowiedzi na liczne pytania generowane przez nieznaną wcześniej sytuację oraz stwarza potrzebę weryfikacji przyjętych dotychczas założeń w kontekście funkcjonowania i realizowania transakcji kontrolowanych.

COVID-19 a ceny transferowe

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

RSM Poland

Jedno z pierwszych pytań, jakie nasuwa się w związku z nową rzeczywistością, to – czy przyjęta w grupie i dotychczas realizowana polityka cen transferowych pozostaje aktualna, czy nowa sytuacja nie spowodowała, że niektóre jej elementy straciły na aktualności, a co za tym idzie, powinny zostać dostosowane do nowych warunków.

Polityka cen transferowych

Z jednej strony znaczenia nabiera krytyczne podejście do zmian proponowanych przez grupę (mając cały czas na uwadze kierowanie się zasadą ceny rynkowej, z ang. arm’s length principle), a z drugiej, wychodzenie z inicjatywą i propozycjami własnych rozwiązań.

Umowy wewnątrzgrupowe

Przeprowadzona powinna zostać dogłębna analiza obowiązujących umów wewnątrzgrupowych, pod kątem weryfikacji czy nie ma konieczności wprowadzenia w nich zmian mających na celu dostosowanie ich do aktualnej sytuacji rynkowej i ekonomicznej stron transakcji (w postaci zmian dotyczących sposobu rozliczeń czy profilów funkcjonalnych obu stron). Należy również zweryfikować czy umowy takie przewidują możliwość renegocjacji warunków z uwagi na zaistniałe okoliczności (np. klauzula siły wyższej).

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e‑commerce

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e-commerce

Powiedzieć, że pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, to jak nie powiedzieć nic. Boom na e-handel trwa od kilku lat, zaś ostatni rok spowodował jego gwałtowny wzrost. Na większe zapotrzebowanie na zakupy online wpłynęło kilka czynników: bezpieczeństwo sanitarne, lockdown (niemożność zrobienia zakupów w sklepach stacjonarnych oraz chęć zabicia czasu w związku z zamknięciem kin, muzeów i innych instytucji kultury), wygoda (wiele firm przeszło na pracę w systemie home office, przez co część społeczeństwa wykonuje swoje obowiązki daleko od centrów miast; sklepy stacjonarne przestały więc być łatwe do odwiedzenia „po drodze”). Wiele wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na stałe. Sugeruje to m.in. raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, wg którego tylko w naszym kraju CAGR (średnia roczna stopa wzrostu) dla branży TSL wynosi 4%. Z kolei, z badania przeprowadzonego w październiku 2020 r. przez amerykańską spółkę Pitney Bowes wynika, że w ciągu najbliższych sześciu lat globalny wolumen przesyłek podwoi się i wyniesie 262 miliardy.

Czytaj więcej

Analiza rentowności

Analiza rentowności

Kluczowym elementem oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa jest analiza jego rentowności. Jej celem jest określenie zdolności do generowania zysku oraz wartości firmy w ujęciu bezwzględnym oraz względnym, w odniesieniu do poszczególnych pozycji bilansu i rachunku zysków i strat. Ocenę względną umożliwia zastosowanie wskaźników rentowności.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama