COVID-19 a ceny transferowe

CiRZ_250_17.jpg
nr 7-8/2020

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Logo_CIRZ_RSM Poland.png

Nastały takie czasy, że bezpieczne prowadzenie biznesu staje się coraz trudniejsze. Nie tylko w kontekście walki o przetrwanie w czasach pandemii, ale także wyzwań stawianych przez nową rzeczywistość podmiotom funkcjonującym w ramach grup podmiotów powiązanych. Wymusza ona próbę odpowiedzi na liczne pytania generowane przez nieznaną wcześniej sytuację oraz stwarza potrzebę weryfikacji przyjętych dotychczas założeń w kontekście funkcjonowania i realizowania transakcji kontrolowanych.

Jedno z pierwszych pytań, jakie nasuwa się w związku z nową rzeczywistością, to – czy przyjęta w grupie i dotychczas realizowana polityka cen transferowych pozostaje aktualna, czy nowa sytuacja nie spowodowała, że niektóre jej elementy straciły na aktualności, a co za tym idzie, powinny zostać dostosowane do nowych warunków.

Polityka cen transferowych

Z jednej strony znaczenia nabiera krytyczne podejście do zmian proponowanych przez grupę (mając cały czas na uwadze kierowanie się zasadą ceny rynkowej, z ang. arm’s length principle), a z drugiej, wychodzenie z inicjatywą i propozycjami własnych rozwiązań.

Umowy wewnątrzgrupowe

Przeprowadzona powinna zostać dogłębna analiza obowiązujących umów wewnątrzgrupowych, pod kątem weryfikacji czy nie ma konieczności wprowadzenia w nich zmian mających na celu dostosowanie ich do aktualnej sytuacji rynkowej i ekonomicznej stron transakcji (w postaci zmian dotyczących sposobu rozliczeń czy profilów funkcjonalnych obu stron). Należy również zweryfikować czy umowy takie przewidują możliwość renegocjacji warunków z uwagi na zaistniałe okoliczności (np. klauzula siły wyższej).

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

4 kluczowe obszary planowania produkcji

CiRZ_250_78.jpg

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Czytaj więcej

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Cyberbezpieczeństwo i ochrona aktywów jednostki w czasach pandemii

CiRZ_250_22.jpg

Przed wystąpieniem pandemii koronawirusa najczarniejsze scenariusze dotyczące zagrożenia firm mówiły o wirusach komputerowych, które powodowały wyłączenia systemów i brak możliwości pracy, trwający od kilku godzin do maksymalnie kilku tygodni. Okazało się jednak, że nastąpiło zupełnie coś przeciwnego i wirus przenoszony przez ludzi spowodował ogrom zmian w sposobie pracy, a tym samym duże wyzwanie dla infrastruktury informatycznej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama