Controlling procesów, jako metoda wspomagania zarządzania jednostką gospodarczą, sprowadza się do koordynowania, nadzorowania i monitorowania realizacji działań zachodzących w organizacji, głównie w odniesieniu do planowania, sterowania i kontroli pojedynczych procesów. Czym tak naprawdę jest proces i jakie działania się na niego składają, czy jest powiązany z kosztami? Po co zmieniać stare przyzwyczajenia pracowników - czy dzielenie organizacji na procesy ma sens?
Potrzeba uzyskiwania informacji w celu podejmowania optymalnych decyzji oraz dążenie do skuteczniejszej kontroli kosztów działalności to główne przyczyny stosowania controllingu przez jednostki gospodarcze. Controlling definiowany jest jako „element systemu zarządzania, tworzący i koordynujący planowanie, kontrolę, zaopatrzenie w informację”.
Controlling w ujęciu procesowym oznacza, że osiąganie dodatnich wyników z działalności nie wynika bezpośrednio z poniesionych kosztów i osiągniętych przychodów, lecz z realizacji poszczególnych procesów i działań, które zachodzą wewnątrz jednostki gospodarczej. Controlling w ujęciu procesowym jest dostosowany do realizowanych procesów w przedsiębiorstwie, wspomagając je i kształtując.
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.