Controlling procesów, jako metoda wspomagania zarządzania jednostką gospodarczą, sprowadza się do koordynowania, nadzorowania i monitorowania realizacji działań zachodzących w organizacji, głównie w odniesieniu do planowania, sterowania i kontroli pojedynczych procesów. Czym tak naprawdę jest proces i jakie działania się na niego składają, czy jest powiązany z kosztami? Po co zmieniać stare przyzwyczajenia pracowników - czy dzielenie organizacji na procesy ma sens?

Potrzeba uzyskiwania informacji w celu podejmowania optymalnych decyzji oraz dążenie do skuteczniejszej kontroli kosztów działalności to główne przyczyny stosowania controllingu przez jednostki gospodarcze. Controlling definiowany jest jako „element systemu zarządzania, tworzący i koordynujący planowanie, kontrolę, zaopatrzenie w informację”.

Controlling w ujęciu procesowym oznacza, że osiąganie dodatnich wyników z działalności nie wynika bezpośrednio z poniesionych kosztów i osiągniętych przychodów, lecz z realizacji poszczególnych procesów i działań, które zachodzą wewnątrz jednostki gospodarczej. Controlling w ujęciu procesowym jest dostosowany do realizowanych procesów w przedsiębiorstwie, wspomagając je i kształtując.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

4 kluczowe obszary planowania produkcji

CiRZ_250_78.jpg

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Czytaj więcej

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Cyberbezpieczeństwo i ochrona aktywów jednostki w czasach pandemii

CiRZ_250_22.jpg

Przed wystąpieniem pandemii koronawirusa najczarniejsze scenariusze dotyczące zagrożenia firm mówiły o wirusach komputerowych, które powodowały wyłączenia systemów i brak możliwości pracy, trwający od kilku godzin do maksymalnie kilku tygodni. Okazało się jednak, że nastąpiło zupełnie coś przeciwnego i wirus przenoszony przez ludzi spowodował ogrom zmian w sposobie pracy, a tym samym duże wyzwanie dla infrastruktury informatycznej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama