Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

Kto jest kim?

Krótko jeszcze o tym, kim jest CEO i CFO. Dyrektor generalny (CEO) to najwyższy rangą menedżer organizacji, który nadzoruje działalność całej organizacji. Dyrektorzy naczelni zarządzają różnymi organizacjami, takimi jak jednostki rządowe, organizacje non profit oraz korporacje prywatne i publiczne. Dyrektor generalny zazwyczaj podlega zarządowi spółki i jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości jednostki, w tym przychodów, udziału w rynku, ceny akcji itp.

Dyrektor finansowy (CFO) to menedżer wyższego szczebla, którego główną rolą jest nadzorowanie zarządzania finansami i działalnością finansową firmy, w tym zarządzanie ryzykiem finansowym, planowanie finansowe, sprawozdawczość finansowa, prowadzenie dokumentacji, podpisywanie kontroli i analiza danych. Dyrektora finansowego można porównać do kontrolera lub skarbnika, ale też w ostatnich latach do partnera biznesowego, który wspiera w decyzjach właśnie bardzo często CEO. Dyrektor finansowy zazwyczaj podlega dyrektorowi generalnemu (chociaż nie zawsze – to zależy od struktury organizacyjnej jednostki lub grupy). Mogą także zasiąść w zarządzie. Są szefami personelu finansowego firmy i głównym rzecznikiem finansowym. Najbardziej lubię, gdy o tych CEO mówi się w kontekście wspierania (CEO) zarówno w kwestiach taktycznych, jak i strategicznych, dotyczących analizy kosztów i korzyści, prognozowania potrzeb i zarządzania budżetem.

Dyrektor generalny jest ogólnym przywódcą firmy. Nie tylko pod względem tytułu, ale także odpowiedzialności. Dyrektor generalny odpowiada za zarządzanie spółką/jednostką organizacyjną; ustalają kulturę firmy oraz opracowują i realizują strategię organizacji, kierując się radami i wiedzą reszty kadry kierowniczej. CFO jest liderem w firmie, choć z bardziej precyzyjnym ukierunkowaniem. Dyrektor finansowy, zazwyczaj najwyższy rangą członek i lider zespołu finansowego, powinien być biegły w kwestiach związanych ze środkami pieniężnymi, planowaniem finansowym i strategią finansową. Widzi w liczbach to, jakie decyzje podejmuje dyrektor zarządzający i jak zmienia się sytuacja od budżetu.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Split payment w praktyce

Split payment w praktyce

Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment, jest obowiązkowy w Polsce dla transakcji przekraczających 15 000 zł brutto i dotyczących towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek ten został wprowadzony 1 listopada 2019 r. i dotyczy wyłącznie transakcji między podmiotami VAT w Polsce.

Czytaj więcej

Blaski i cienie migracji danych

Blaski i cienie migracji danych

Istnieje wiele powodów, dla których organizacja podejmują się projektu „migracja danych”. Można np. przenosić dane do zewnętrznego dostawcy usług w chmurze, wycofywać starsze systemy z powodu zaprzestania wsparcia ze strony dostawcy systemu lub przechodzić na rozwiązanie, które daje większe możliwości na konsolidowanie danych, procesów i kultury organizacyjnej (tzw. DNA) za pomocą migracji danych do wspólnych systemów. Bez względu na powód ważny jest cel oraz narzędzia, jakie powinny być wykorzystane do osiągnięcia tego celu. I nie chodzi tu o jedynie o sprzęt, ale przede wszystkim o odpowiednie przygotowanie do tematu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.