Stworzenie siatki płac w firmie, prawidłowe porównanie wynagrodzeń z rynkiem, ocena pracowników na stanowiskach oraz zbudowanie sprawiedliwej polityki świadczeń pozapłacowych stanowi duże wyzwanie dla firm, a co za tym idzie – dla dyrektorów personalnych, szczególnie w dużych i rozproszonych organizacjach. Wartościowanie stanowisk pracy metodą analityczno-punktową jest procesem, który może pomóc w tego typu działaniach.

Budowanie systemu wynagradzania pracowników na podstawie wartościowania stanowisk pracy

Przeprowadzenie procesu wartościowania stanowisk pracy w organizacji jest niezwykle pracochłonne i czasochłonne, ale za to przynosi duże korzyści. Dobrze przygotowany i rzetelnie przedstawiony manadżerom i pracownikom niższych szczebli proces daje poczucie sprawiedliwości w wynagradzaniu, awansach oraz dostępie do różnych narzędzi pozapłacowych, które oferuje firma. Do przeprowadzenia wartościowania stanowisk pracy można wynająć profesjonalną firmę, która zaproponuje odpowiednią metodę wartościowania, dopasowaną do profilu działalności firmy. W takim przypadku często będzie to wartościowanie szyte na miarę (np. można wynająć firmę Sedlak&Sedlak). Wartościowanie można przeprowadzić także samemu, uprzednio powołując dedykowany temu zadaniu zespół, warto jednak, by w zespole takim była przynajmniej jedna osoba, która przeprowadzała wcześniej wartościowanie stanowisk pracy – nie jest to proces łatwy, szczególnie w dużej i rozproszonej organizacji, gdzie występuje duża liczba zróżnicowanych stanowisk, doświadczenie ma więc niebagatelne znaczenie dla efektywności prac.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.