Pracownik, dla którego praca w danej firmie, jest jego pierwszą pracą, nie będzie wiedział, jak się w niej odnaleźć i czego się spodziewać, pracownik, dla którego będziemy drugim pracodawcą, będzie spodziewał się podobnych zasad, które obowiązywały w poprzednim miejscu pracy, natomiast pracownik, dla którego będziemy którymś z kolei miejscem pracy, będzie oczekiwał wprowadzenia przygotowanego specjalnie dla osób rozpoczynających pracę. Wszyscy, bez względu na doświadczenie zawodowe, potrzebują drogowskazów, które pomogą im zaadaptować się w nowym miejscu pracy.
Adaptacja pracownika jest kolejnym etapem procesu personalnego po wcześniejszym zaplanowaniu zatrudnienia, przeprowadzeniu procesu rekrutacji oraz zatrudnieniu pracownika, który spełnił nasze oczekiwania, na stanowisko, na które prowadzona była rekrutacja. Adaptacja pracownika to nic innego jak wprowadzenie pracownika do organizacji oraz wdrożenie go w zadania, które będzie wykonywał na swoim stanowisku pracy. Pierwszy dzień pracownika w firmie, bez względu na posiadane doświadczenie zawodowe, jest stresujący. Pojawienie się nowej osoby zaburza codzienny rytm pracy zespołu, w którym się pojawia, warto więc prawidłowo zaplanować i wdrożyć proces adaptacji, dzięki któremu nowa osoba możliwie jak najszybciej zaadaptuje się w organizacji. Proces adaptacji zwykle rozpoczyna się szeregiem szkoleń, w kolejnych krokach są zaplanowane spotkania z przełożonym i współpracownikami, kończy się przekazaniem feedbacku pracownikowi na temat jego pracy i wysłuchaniem informacji od pracownika na temat pracy i procesu adaptacji, którego był uczestnikiem (rysunek).
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.