Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

4 kluczowe obszary planowania produkcji

Problemy związane z planowaniem produkcji mają złożony charakter, a na proces planowania wpływa bardzo wiele czynników. Kluczem jest ich odpowiednie połączenie i uzyskanie wartościowych danych planistycznych.

PRZYKŁAD: Firma montażowa narzekała na proces planowania. W sumie produkcja wydała się bardzo prosta. Montaż jednego produktu (ok. 100 elementów) ostatecznie zajmował ok. 4 h. Poziom zamówień był znany na miesiąc do przodu, a szczegółowy harmonogram wysyłek z tygodniowym wyprzedzeniem. Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego jak policzyć pracochłonność, dostępność osób i wyznaczyć poziom obciążenia. Jednak firma miała duży problem z wysyłkami na czas. W odpowiedzi na to używała magicznego sformułowania „trzeba poprawić planowanie produkcji”. Kiedy zostaliśmy poproszeni o diagnozę systemu planowania produkcji, okazało się, że przyczyna leży w jednym z elementów planowania. Chodziło o dostępność komponentów do montażu. Cześć z nich była produkowana na miejscu, a inne zamawiane od kooperantów, z którymi z kolei były różne umowy. Dodatkowo standardem było to, iż stan magazynowy w systemie nie zgadzał się ze stanem faktycznym. Ich sformułowanie było prawidłowe, ale uwagę należało skupić na jednym z kluczowych czynników planowania.

W małych firmach produkcyjnych obowiązki planisty wykonuje z reguły kierownik, który najlepiej zna i „czuje” swoją produkcję. Niestety wraz z rozwojem firmy i większą ilością realizacji, takie planowanie staje się coraz mniej skuteczne.

PRZYKŁAD: Z nadmiaru informacji kierownik zapomniał, że dana wysyłka materiałów ma być zrobiona najpóźniej w czwartek, bo klient ma konferencję w sobotę. Ze względu na duże obłożenie produkcji, dane zlecenie zostało wysłane dopiero w piątek.

W średnich i większych firmach zatrudnia się planistę lub nawet tworzy cały dział planowania. W tych przypadkach często można spotkać narzędzia wspomagające proces planowania: rozbudowane arkusze Excel, systemy MRP lub ASP. Niestety w tym przypadku często brakuje zrozumienia zasad planowania, przez co w 100% polegamy na narzędziach, a często bywa tak, że brak jednego małego elementu „niszczy” cały plan.

PRZYKŁAD: Brak śrubki na końcu procesu spowodował opóźnienie wysyłki o jeden dzień. Jak to możliwe, przecież tych śrubek tyle kupujemy i zawsze były...

W celu przygotowania skutecznego planu należy uwzględnić bardzo dużą ilość czynników i jeszcze większą ilość informacji. Można je podzielić na cztery obszary:

  1. sprzedaż,
  2. technologia,
  3. dostępność,
  4. materiały.

W każdym z nich przedstawione zostały kluczowe elementy i informacje potrzebne do planowania. Oczywiście nie dla każdej firmy mają takie samo znaczenie, to wszystko zależy od charakteru produkcji i specyfiki firmy.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.