W dniach 25–26 kwietnia 2012 r. odbyła się pierwsza w Polsce konferencja na temat „Lean accounting – problemy wdrażania w Polsce”, zorganizowana przez Katedrę Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego. Konferencja ta była okazją do spotkania liderów innowacyjnych metod rachunkowości i controllingu ze świata biznesu i nauki.

W pierwszym dniu konferencji odbyły się dwie bardzo intensywne sesje plenarne. W trakcie pierwszej z nich (lean management i lean accounting) podejmowane były zagadnienia: kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwach stosujących koncepcję lean management, wyzwań i zagrożeń związanych ze stosowaniem koncepcji lean management, a także wyzwań, jakie stawia koncepcja lean management przed systemami rachunkowości i specjalistami rachunkowości. Sesja zakończyła się prezentacją studium przypadku wdrażania lean accounting w jednym z przedsiębiorstw japońskich działających w Polsce.

Druga sesja poświęcona była problematyce lean od procesów logistyki wejścia, przez produkcję, procesy wspomagające (w tym rachunkowość/controlling), aż po audyt zewnętrzny. W ramach tej sesji ze szczególną mocą podkreślano konieczność zintegrowanego spojrzenia na procesy realizowane w ramach całego łańcucha wartości przedsiębiorstwa. Przekłada się to na potrzeby użytkowników informacji z systemu rachunkowości i na samą konstrukcję tego  systemu.

Merytoryczna część pierwszego dnia konferencji zakończyła się dwoma alternatywnymi i równoległymi punktami programu:

  1.  moderowaną dyskusją dotyczącą kultury organizacyjnej w warunkach lean, prowadzoną w formie open space,
  2.  wizytami w firmach stosujących koncepcję lean (DELL, Indesit).

Pierwszy dzień konferencji zakończył się bankietem i częścią artystyczną w klimacie japońskim. Nawiązywało to do źródeł rozwoju koncepcji lean management.

W drugim dniu konferencji odbyły się dwie sesje plenarne. Zostały poświęcone odpowiednio: zastosowaniu zasad i narzędzi lean w procesach rachunkowości oraz wykorzystaniu narzędzi rachunkowości zarządczej w warunkach lean. Tego dnia obyły się też dwie sesje równoległe. W ramach pierwszej z nich analizowano specyfikę i rodzaj potrzeb informacyjnych menedżerów w szczupłych organizacjach oraz sposoby ich zaspokojenia przez rachunkowość. W drugiej natomiast podjęto problem stosowania lean management i lean accounting w jednostkach sektora publicznego.

Zgodnie z zamierzeniem organizatorów konferencja miała bardzo praktyczny charakter. Stanowiła forum wymiany wiedzy i doświadczeń między przedstawicielami nauki i świata biznesu, zainteresowanymi koncepcją szczupłej rachunkowości, jak również wdrażającymi lub stosującymi zasady i narzędzia lean accounting. W konferencji uczestniczyło łącznie ponad 130 osób, w tym ponad 90 praktyków. Jej uczestnikami byli głównie: prezesi, dyrektorzy finansowi, dyrektorzy i kierownicy controllingu, główni księgowi, menedżerowie zespołów międzyfunkcjonalnych odpowiedzialni za wdrażanie koncepcji lean oraz biegli rewidenci. Reprezentowali oni zarówno duże korporacje, jak i średniej wielkości przedsiębiorstwa, będące uczestnikami łańcucha dostaw dużych firm.

Praktyczny charakter konferencji udało się osiągnąć m.in. dzięki dużej liczbie wystąpień i prezentacji prowadzonych przez praktyków biznesowych. Prelegentami konferencji w zdecydowanej większości byli menedżerowie i specjaliści rachunkowości zarządczej/controllingu z korporacji międzynarodowych, które od lat stosują zasady i metody lean management.

Wysoka frekwencja przedstawicieli praktyki jest dowodem dużego zapotrzebowania świata biznesu na wiedzę i doświadczenie w zakresie wdrażania innowacyjnych zasad i narzędzi rachunkowości. Narzędzia te muszą być dostosowane do zmieniających się potrzeb informacyjnych zarządzających przedsiębiorstwami działającymi w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Jest to jednocześnie wielkie wyzwanie dla ośrodków akademickich i instytucji naukowych zajmujących się rachunkowością, by wyjść naprzeciw wyzwaniom otoczenia i aktywnie włączyć się w proces oczekiwanych zmian w systemach i procesach rachunkowości.

Już dziś organizatorzy konferencji zapraszają na kolejne warsztaty i konferencje, jakie będą organizowane przez Katedrę Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego w nurcie problematyki lean management/lean accounting.

 

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.