Rząd i polityka

Tekst otwarty nr 3/2010

Znaczny wzrost deficytu fiskalnego

  •  Deficyt budżetu państwa na ten rok zaplanowano w kwocie 52,2 mld zł, do czego dla porównywalności z 2009 r. należy doliczyć 14,4 mld zł w budżecie środków europejskich. Deficyt może się jednak okazać niższy od planowanego ze względu na wyższy od założonego wzrost PKB i inflację (co może zwiększyć dochody wobec planu o ok. 10 mld zł). Szczególnie, że wykonanie dochodów krajowych w 2009 r. ma być o ponad 10 mld zł lepsze od założeń, co ułatwi realizację dość ambitnego planu co do poziomu dochodów w 2010 r. Poza tym Prezes NBP zapowiedział wpłatę z zysku NBP (ok. 4 mld zł) oraz jest szansa na wyższe wpływy z dywidend (o kilka mld zł wobec założonych 4 mld zł).
  •  Niemniej deficyt general government wyniesie według naszych szacunków nie mniej niż ok. 6% PKB.

...oraz zwiększenie potrzeb pożyczkowych

  •  Według ustawy budżetowej potrzeby pożyczkowe netto zwiększą się z 52 mld zł w 2009 r. do 82 mld zł w tym roku. Potrzeby pożyczkowe brutto mają według ustawy wzrosnąć do ok. 203 mld zł ze 163 mld zł. Istotne z punktu widzenia rynku emisje rynkowych obligacji i bonów na rynku krajowym mają wynieść 169 mld zł (137 mld zł w 2009 r.), co oznacza średnio w miesiącu emisje wartości 14 mld zł.
  •  Według nowych szacunków Ministerstwa Finansów potrzeby pożyczkowe brutto budżetu mogą jednak wynieść niespełna 197 mld zł dzięki oddłużeniu w bonach i przetargom zamiany w IV kwartale 2009 r..
  •  Mniejszy od planu deficyt może przełożyć się na dodatkowe obniżenie planowanych potrzeb pożyczkowych i emisji SPW na rynku krajowym (o kilkanaście mld zł). Byłby to jednak nadal pewien wzrost z bardzo wysokiego poziomu w 2009 r.

Ryzyka dla ambitnego planu prywatyzacji

  •  Ewentualny niższy od planu deficyt budżetu daje szansę na mniejsze od zakładanych potrzeby pożyczkowe, ale w drugą stronę działa ryzyko związane z realizacją planu prywatyzacji. W ustawie budżetowej założono, że w tym roku wpływy z prywatyzacji sięgną ok. 25 mld zł (plus niemal 5 mld zł z planu 2009 r.), ale po odpisach wpływów z prywatyzacji na różne cele na finansowanie deficytu będzie mniej niż 10 mld zł.
  •  O ile zainteresowanie publiczną ofertą PZU powinno być duże i podobnie jak w przypadku KGHM nie będzie problemów ze sprzedażą na GPW pakietów PGE i innych spółek, to ponownie mogą być trudności z uzyskaniem akceptowalnej ceny za koncern Enea. Niepowodzenie jednego tak dużego projektu (ok. 7 mld zł) może uniemożliwić uzyskanie niemal rekordowych wpływów z prywatyzacji (więcej niż 25 mld było tylko w 2000 r.).

Ryzykowne balansowanie na krawędzi progu 55% PKB

  •  Przyrost potrzeb pożyczkowych (a dodatkowo ewentualne chociaż częściowe niepowodzenie programu prywatyzacji) oznacza wyraźny wzrost długu publicznego. Rządowa strategia zarządzania długiem przewiduje wzrost relacji długu publicznego do PKB do 49,8% w 2009 r. oraz do 54,75% w tym roku, po czym stabilizację w kolejnych dwóch latach nieznacznie poniżej 55% PKB.
  •  Strategia opiera się na założeniu stopniowej aprecjacji złotego, przy czym średni kurs EUR/PLN na 2010 r. założono dość ostrożnie na poziomie 4,0776. Dodatkowo za redukcję relacji długu do PKB ma odpowiadać przyspieszenie wzrostu gospodarczego. W naszej ocenie silniejsza aprecjacja złotego, szybszy wzrost PKB i szansa na mniejszy deficyt sugerują uniknięcie przekroczenia progu 55% PKB.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.