Pracownik coraz mniej zmotywowany

Tekst otwarty nr 6/2010

Mimo spowolnienia gospodarczego aż 42% przedsiębiorstw w Polsce ma trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów do pracy – mówią wyniki raportu Europejskiego Badania Przedsiębiorstw. Co ciekawe, aż 13% firm w Polsce zmaga się z problemem zawirowań kadrowych.

Zmniejszenie rotacji pracowników, wraz z podniesieniem ich zaangażowania oraz motywacji do pracy, to aktualne priorytety polskich pracodawców. Według Europejskiego Badania Przedsiębiorstw, co piąta firma w Polsce skarży się na zbyt niską motywację zatrudnionych, a tym samym mniejszą wydajność w pracy.

„W dobie spowolnienia gospodarczego duża część firm koncentruje się przede wszystkim na działaniach, które pozwolą zmniejszyć koszty bieżącej działalności. W rezultacie wiele firm decyduje się na redukcję liczby zatrudnionych, jak również zmniejsza wynagrodzenia pracowników, którzy pozostali w firmie. Powszechnie pozbawia się lub znacznie ogranicza podstawowe narzędzia motywowania pracowników: premie, świadczenia pozapłacowe czy budżety szkoleniowe. Niestety, taka polityka przedsiębiorstw może negatywnie wpłynąć na wydajność pracy osób zatrudnionych w firmie, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nie powinniśmy zapominać, że to właśnie pracownicy przyczyniają się do sukcesu każdej firmy, a motywacja to jeden z głównych czynników, decydujących o efektywności każdego z nich” – mówi Thierry Iovane, Dyrektor na Europę i Amerykę Łacińską CIMA (Chartered Institute of Management Accountants).

W wielu polskich firmach nie przywiązuje się wagi do przyczyn składania wypowiedzeń przez pracowników. Tymczasem analiza rotacji pracowników w firmie to ważne narzędzie dla stworzenia strategii personalnej przedsiębiorstwa. Tylko 28% firm z przewagą polskiego kapitału traktuje politykę personalną na równi z innymi strategicznymi funkcjami w przedsiębiorstwie. Podobnie postępuje aż 58% polskich firm z przewagą kapitału zagranicznego – wynika z analizy przygotowanej przez serwisy RaportPlacowy.pl i otoPraca.pl.

„Duża rotacja pracowników negatywnie wpływa na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Chociaż nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie z tego sprawę, warto sprawdzić, jak wyglądają ruchy kadrowe w danym przedsiębiorstwie. Z analizy większości przypadków wynika, że koszt przyjęcia nowego pracownika na miejsce doświadczonego, który złożył wypowiedzenie, znacznie przewyższa wydatki, które można było ponieść na świadczenia motywujące pracownika, a które uchroniłyby firmę przed stratą wykwalifikowanego personelu. Dodatkowo, sytuacja na rynku pracy pokazuje, że coraz trudniej pozyskać odpowiednio wykwalifikowane osoby. Z tego względu nie można dopuścić do sytuacji, w której pracownik złoży wypowiedzenie, bo wtedy jest już zwykle za późno na jakiekolwiek działania” – dodaje Iovane.

Rynek pracy staje się coraz bardziej napięty. Jak wynika z marcowego sondażu CBOS, 67% Polaków ocenia, że sytuacja na krajowym rynku pracy jest zła lub bardzo zła, przeciwnego zdania jest tylko 5% ankietowanych. Brak perspektyw rozwoju, obciążenie pracą oraz rozczarowanie zwolnieniami kolegów to nierzadko codzienność w wielu firmach w Polsce. Pracodawcy powinni zdać sobie sprawę, że każde niepożądane odejście pracownika z firmy to utrata zainwestowanych w niego środków i czasu.

„Dla pracownika liczą się zarówno finansowe jak i niefinansowe czynniki motywujące. Oczywiście, nie każda firma może zapewnić pracownikowi stabilność finansową, akcesoria służbowe (samochód, telefon komórkowy), jak również sprawić, aby pracownik odczuwał satysfakcję z wykonywanej pracy, posiadał możliwość awansu i rozwoju. Musimy pamiętać, że pracownik i pracodawca znajdują się w pewnego rodzaju wzajemnej relacji, w której każda strona posiada zarówno swoje obowiązki jak i oczekiwania. Wynagrodzenie jest bardzo ważne, jednak pracownika nie można „kupić” samymi pieniędzmi, ważny jest bowiem charakter pracy, jaką wykonuje, oraz sama organizacja i jej struktura oraz atmosfera w pracy. Nie bez znaczenia dla pracownika jest stabilność zatrudnienia i możliwość podnoszenia własnych kwalifikacji” – mówi Iovane.

OD REDAKCJI

W materiale tym wykorzystano dane pochodzące z European Company Survey 2009 przygotowanego przez Europejską Fundację na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, analizy serwisów RaportPlacowy.pl i otoPraca.pl opartą na danych pochodzących z 218 przedsiębiorstw z całej Polski, które zebrano w Raporcie Płacowym Jesień 2009 przygotowanym przez Advisory Group TEST Human Resources oraz badania CBOS przeprowadzonego w dniach 4–10 marca 2010 r. na liczącej 995 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.