Polska stała się europejskim zagłębiem Centrów Usług Wspólnych. Atutami naszego kraju są absolwenci studiów wyższych, stosunkowo niskie koszty pracy oraz stabilna sytuacja gospodarcza pomimo światowego kryzysu finansowego. Aby rozpocząć pracę w tym sektorze na najniższym stanowisku, wystarczą znajomość języka obcego i zdolności analityczne.
Centra Usług Wspólnych powstały jako odpowiedź korporacji na wysokie koszty pracy oraz konieczność zdobycia wysokiej jakości danych i ujednolicenia ich raportowania. Lokalizowane są w krajach o stosunkowo niskich kosztach zatrudnienia. Mogą działać jako firmy zewnętrzne lub jednostki wyodrębnione w ramach struktury danej firmy specjalizujące się w wybranych procesach. W ramach Centrów Usług Wspólnych procesy podlegają standaryzacji oraz niezbędnym usprawnieniom i uproszczeniom.
Polski rynek Centrów Usług Wspólnych
W Polsce działa obecnie około 280 Centrów Usług Wspólnych. Kilkanaście firm poważnie rozważa otwarcie swoich centrów w najbliższym czasie. Branża zatrudnia ok. 70 tys. pracowników w całym kraju, a liczba ta zwiększy się do około 100 tys. w ciągu najbliższych 2–4 lat. Dlatego, jak podkreśla Wojciech Bartz z firmy doradztwa personalnego Page Personnel, jest to sektor rozwojowy, z którym można wiązać duże nadzieje na zdobycie zatrudnienia.
Centra Usług Wspólnych powstają zazwyczaj w dużych miastach, w których prężnie działają liczne ośrodki akademickie kształcące wysoko wykwalifikowaną kadrę. Powstają również tam, gdzie z powodzeniem działają inne centra, dzięki czemu nowe organizacje mogą liczyć na dostępność wykwalifikowanej kadry. Miastami uważanymi za zagłębia Centrów Usług Wspólnych są przede wszystkim Kraków i Warszawa, ale do tej roli aspirują również: Wrocław, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Bydgoszcz i Szczecin.
Niezbędne kwalifikacje
Centra Usług Wspólnych w większości przypadków obsługują rozrzucone po świecie oddziały firm międzynarodowych. Dlatego do pracy w tym sektorze niezbędna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego oraz co najmniej jednego języka z grona języków europejskich (np. niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego, czeskiego czy węgierskiego).
Studia wyższe – w toku lub zakończone, są mile widziane, natomiast wykształcenie kierunkowe nie jest konieczne. W Centrach Usług Wspólnych pracują bowiem zarówno lingwiści i humaniści, jak i finansiści czy inżynierowie.
Struktura stanowisk
Struktura stanowisk w Centrach Usług Wspólnych jest zazwyczaj pionowa. Karierę rozpoczyna się od asystenta lub młodszego specjalisty, a następnie istnieje możliwość awansu na stanowisko specjalisty (np. księgowy), starszego specjalisty (np. starszy księgowy), kierownika/kierownika zespołu (Team Leadera).
Szansa na ciekawą karierę
Dla Centrów Usług Wspólnych charakterystyczna jest praca na wycinku procesu, co pozwala poznać od podstaw daną tematykę (np. w ramach księgowości obszary: zobowiązań, należności czy księgi głównej). Wykorzystywane są tu również specjalistyczne programy, takie jak np. SAP, których poznanie jest poważnym wzmocnieniem CV.