Jeżeli nie zwiększymy liczby inwestycji w nowe technologie, nie usprawnimy administracji państwowej, nie będziemy tworzyć i promować własnych marek, grozi nam zjawisko zwane pułapką średniego wzrostu – poinformował portal Newseria.pl.

Pułapka średniego dochodu to zjawisko charakterystyczne dla państw rozwijających się. Polega na długotrwałej i znaczącej obniżce tempa wzrostu gospodarczego. Jest to pewnego rodzaju „przegrzanie” gospodarki, wynikające z tego, że dotychczasowe impulsy rozwoju przestały działać. Krytycznym momentem dla wielu krajów rozwijających się było przekroczenie poziomu dochodu w wysokości 16,7 tys. dolarów na mieszkańca. Polska przekroczyła go w 2010 roku. Po tym okresie zaobserwowano długotrwałe spowolnienie gospodarcze.

– Pułapka średniego dochodu jest nowym pojęciem – stwierdził w rozmowie z portalem Newseria.pl Łukasz Pokrywka, wiceprezes Instytutu Kościuszki. – Istnieje wśród ekonomistów spór co do tego, czy rzeczywiście takie pojęcie powinno być stosowane, a jeżeli tak, to czy Polska utknęła na średnim poziomie dochodu. Teoretycznie rzecz biorąc, poziom PKB per capita w Polsce plasuje się powyżej tego progu. W związku z tym można by było zadać pytanie, czy wszystko jest w porządku i czy Polska rozwija się odpowiednio w ostatnich latach.

Zdaniem Pokrywki, dane statystyczne pokazują, że Polska w ostatnich latach dokonała ogromnego skoku gospodarczego. Jeżeli jednak porówna się poziom życia w naszym kraju do krajów zachodnich, widać ogromny dystans, jaki dzieli nas od krajów wysoko rozwiniętych.

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, PKB Polski w 2015 roku osiągnie 71 proc. średniej w Unii Europejskiej. Jak podkreśla jednak Pokrywka, pułapka średniego dochodu to kwestia nie tylko tempa rozwoju, lecz także jego motorów.

– Ważne jest to, czy wzrost gospodarczy jest generowany przez prostą imitację, przez podwykonawstwo dla zaawansowanych firm zagranicznych, czy może to polskie firmy kreują marki i produkty, które są znane, cenione i kupowane przez ludzi na całym świecie. Niestety, takich przykładów polskich marek znanych na świecie jest bardzo mało i można je pewnie policzyć na palcach jednej ręki lub dwóch – tłumaczy Łukasz Pokrywka.

Według Pokrywki, sposobem na uniknięcie ryzyka pułapki średniego dochodu jest zmiana polityki gospodarczej, zwiększenie wydatków na badania i rozwój oraz inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Należy też usprawnić system podatkowy oraz wprowadzić przepisy przyjazne przedsiębiorcom.

Źródło: Newseria.pl

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.