Jeżeli nie zwiększymy liczby inwestycji w nowe technologie, nie usprawnimy administracji państwowej, nie będziemy tworzyć i promować własnych marek, grozi nam zjawisko zwane pułapką średniego wzrostu – poinformował portal Newseria.pl.
Pułapka średniego dochodu to zjawisko charakterystyczne dla państw rozwijających się. Polega na długotrwałej i znaczącej obniżce tempa wzrostu gospodarczego. Jest to pewnego rodzaju „przegrzanie” gospodarki, wynikające z tego, że dotychczasowe impulsy rozwoju przestały działać. Krytycznym momentem dla wielu krajów rozwijających się było przekroczenie poziomu dochodu w wysokości 16,7 tys. dolarów na mieszkańca. Polska przekroczyła go w 2010 roku. Po tym okresie zaobserwowano długotrwałe spowolnienie gospodarcze.
– Pułapka średniego dochodu jest nowym pojęciem – stwierdził w rozmowie z portalem Newseria.pl Łukasz Pokrywka, wiceprezes Instytutu Kościuszki. – Istnieje wśród ekonomistów spór co do tego, czy rzeczywiście takie pojęcie powinno być stosowane, a jeżeli tak, to czy Polska utknęła na średnim poziomie dochodu. Teoretycznie rzecz biorąc, poziom PKB per capita w Polsce plasuje się powyżej tego progu. W związku z tym można by było zadać pytanie, czy wszystko jest w porządku i czy Polska rozwija się odpowiednio w ostatnich latach.
Zdaniem Pokrywki, dane statystyczne pokazują, że Polska w ostatnich latach dokonała ogromnego skoku gospodarczego. Jeżeli jednak porówna się poziom życia w naszym kraju do krajów zachodnich, widać ogromny dystans, jaki dzieli nas od krajów wysoko rozwiniętych.
Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, PKB Polski w 2015 roku osiągnie 71 proc. średniej w Unii Europejskiej. Jak podkreśla jednak Pokrywka, pułapka średniego dochodu to kwestia nie tylko tempa rozwoju, lecz także jego motorów.
– Ważne jest to, czy wzrost gospodarczy jest generowany przez prostą imitację, przez podwykonawstwo dla zaawansowanych firm zagranicznych, czy może to polskie firmy kreują marki i produkty, które są znane, cenione i kupowane przez ludzi na całym świecie. Niestety, takich przykładów polskich marek znanych na świecie jest bardzo mało i można je pewnie policzyć na palcach jednej ręki lub dwóch – tłumaczy Łukasz Pokrywka.
Według Pokrywki, sposobem na uniknięcie ryzyka pułapki średniego dochodu jest zmiana polityki gospodarczej, zwiększenie wydatków na badania i rozwój oraz inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Należy też usprawnić system podatkowy oraz wprowadzić przepisy przyjazne przedsiębiorcom.
Źródło: Newseria.pl