System MOSS (Mini One Stop Shop) – czyli mały punkt kompleksowej obsługi w zakresie podatku VAT – to mechanizm ułatwiający rozliczanie podatku VAT należnego w różnych krajach UE w jednym kraju UE.

Mini One Stop Shop wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. i umożliwia podatnikom świadczącym usługi telekomunikacyjne, usługi nadawania programów telewizyjnych i radiowych oraz usługi świadczone drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami w państwach członkowskich, w których nie mają oni siedziby, rozliczanie podatku VAT należnego z tytułu tych dostaw za pośrednictwem portalu internetowego w państwie członkowskim, w którym są one zidentyfikowane. Procedura ta jest fakultatywna i stanowi środek upraszczający w związku ze zmianą zasad dotyczących miejsca świadczenia usług w zakresie VAT, ponieważ dostawa odbywa się w państwie członkowskim nabywcy, a nie w państwie członkowskim dostawcy (odstępstwo od tej zasady dotyczącej miejsca świadczenia usług ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2019 r. w odniesieniu do dostaw dokonywanych przez niektórych podatników, których odpowiedni roczny obrót nie przekracza 10 000 EUR). Procedura ta pozwala tym podatnikom uniknąć rejestracji w każdym państwie członkowskim konsumpcji.

W praktyce, zgodnie z systemem, podatnik zarejestrowany w minipunkcie kompleksowej obsługi w państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) składa kwartalne deklaracje VAT sporządzane co kwartał w minipunkcie kompleksowej obsługi, zawierające szczegółowe informacje dotyczące usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w innych państwach członkowskich (państwo(-a) członkowskie konsumpcji), wraz z należnym podatkiem VAT. Deklaracje te wraz z zapłaconym podatkiem VAT są następnie przekazywane przez państwo członkowskie identyfikacji do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji za pośrednictwem bezpiecznej sieci łączności.

Deklaracje VAT składane w ramach systemu MOSS stanowią uzupełnienie deklaracji VAT, które podatnik przekazuje swojemu państwu członkowskiemu w ramach swoich krajowych obowiązków w zakresie podatku VAT.

Dostępne procedury MOSS

W ramach systemu MOSS istnieją dwa rodzaje procedur:

  • procedura unijna dla przedsiębiorstw mających siedzibę w UE lub przynajmniej jeden oddział jednym z krajów UE,
  • procedura nieunijna dla przedsiębiorstw niemających siedziby w UE ani niemających żadnego oddziału w UE.

Podatnik, który zdecyduje się skorzystać z usługi Mini One Stop Shop, jest zobowiązany do zarejestrowania się w państwie członkowskim identyfikacji. W przypadku procedury unijnej jest to państwo członkowskie, w którym podatnik ma siedzibę działalności gospodarczej.

Jeżeli podatnik nie ma siedziby działalności gospodarczej w UE, jest to państwo członkowskie, w którym ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli podatnik ma więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w UE, ma on prawo wyboru jednego z tych państw członkowskich jako państwa członkowskiego identyfikacji. Jest to jedyna sytuacja, w której podatnik może wybrać państwo członkowskie identyfikacji w ramach procedury unijnej, a podatnik jest związany tą decyzją w roku kalendarzowym, w którym podejmuje decyzję, plus dwa kolejne lata kalendarzowe.

We wszystkich przypadkach w ramach systemu unijnego podatnik będzie identyfikowany w minipunkcie kompleksowej obsługi posiadającym ten sam indywidualny numer identyfikacyjny VAT, pod którym jest identyfikowany w krajowych deklaracjach VAT.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 5-6/2020

KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii #3 Cyfrowoprzygotowani – digitally ready (2 czerwca 2020)

Eksperci KPMG już po raz trzeci spotkają się w wirtualnej przestrzeni z przedsiębiorcami w ramach cyklu „KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii”. 2 czerwca odbędzie się kolejna, bezpłatna konferencja online, której agenda w całości zostanie poświęcona wyzwaniom w transformacji cyfrowej.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 5-6/2020

Firmy w obliczu prawnych, księgowych i podatkowych wyzwań związanych z pandemią COVID‑19

21 maja 2020 r. odbyła się pierwsza konferencja online z cyklu „KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii”. Przedstawiciele kadry zarządzającej, w tym przede wszystkim dyrektorzy finansowi, główni księgowi i osoby odpowiedzialne za obszary prawne, podatkowe i finansowe z firm działających w różnych sektorach gospodarki wysłuchali prelekcji ekspertów KPMG poświęconych istotnym wyzwaniom biznesowym w obliczu pandemii COVID-19.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 4/2020

KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii. Cykl bezpłatnych konferencji online

KPMG_poziom.jpg

„KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii” to konferencje online obejmujące najbardziej aktualne tematy, z którymi mierzą się przedsiębiorcy w obecnej rzeczywistości biznesowej oraz stanowią odpowiedź na ich bieżące potrzeby i wyzwania.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama