W opracowaniu tym prezentujemy trendy rozwoju przywództwa na podstawie wyników globalnego badania Top Companies for Leaders. Badanie to, obok wyłonienia laureatów, pozwoliło na identyfikację kluczowych praktyk przywódczych w najlepszych firmach.

Hewitt Associates, organizator badania, zidentyfikował jedną wspólną cechę, wyróżniającą firmy przyjazne liderom, na tle pozostałych firm uczestniczących w badaniu. Niezależnie od warunków ekonomicznych pozostały one wierne praktykom rozwijania potencjału przywódczego w swoich organizacjach. Mniejsze budżety i ograniczone zasoby zmusiły te firmy do myślenia i działania w sposób bardziej kreatywny o istotnych obszarach związanych z przywództwem.

Badanie wykazało, iż firmy przyjazne liderom posiadają zwycięską kulturę przywództwa. Liderzy w tych organizacjach są zaangażowani i pełni pasji. Ich programy rozwoju przywództwa są kluczowe w życiu całej organizacji i bezpośrednio związane z celami biznesowymi. Firmy przyjazne liderom silnie koncentrują się na talentach i rozważnie decydują, kogo zatrudnić, kogo rozwijać, kogo promować i jak wynagradzać. Rozwój przywództwa w tych organizacjach jest zakorzenioną praktyką i sposobem myślenia.

Kluczowe wnioski z badania:

1. Przywództwo to najwyższy priorytet. Firmy przyjazne liderom w Europie umiejętnie łączą rozwój przywództwa ze strategią biznesową. Wszyscy laureaci badania w porównaniu do 71% innych europejskich organizacji jednoznacznie wskazują, że inwestowanie w liderów jest ich strategiczną regułą.

2. Koncentracja na przyszłości. Firmy przyjazne liderom w Europie jasno definiują, które stanowiska i doświadczenia są kluczowe dla sukcesu organizacji. Wszystkie te firmy identyfikują stanowiska wpływające na powodzenie firmy w przyszłości. W porównaniu z nimi tylko 87% innych firm uczestniczących w europejskiej edycji badania stosuje takie praktyki. W połączeniu z rygorystyczną oceną i działaniami rozwojowymi, identyfikacja kluczowych ról i umiejętności pozwala firmom przyjaznym liderom na budowę mocnych zasobów talentów w organizacji.

3. Rygor w rozwijaniu nowego pokolenia liderów. Firmy przyjazne liderom rozwijają kolejne pokolenia liderów niezbędnych dla rozwoju organizacji. Utalentowani pracownicy o wysokim potencjale są nie tylko identyfikowani w sformalizowany sposób (100% w stosunku do 68% wśród pozostałych firm), ale mają również znacznie większe szanse na otrzymanie rozwojowych zadań, dopasowanych do określonych wymagań (88% w porównaniu do 64% wśród pozostałych firm). Kolejne pokolenia liderów odnajdywane są nie tylko wewnątrz organizacyjnej puli osób o wysokim potencjale. Coraz częściej firmy przyjazne liderom przyznają, iż talent można odnaleźć wszędzie oraz że umiejętność odnajdywania, przyciągania, oceniania i rozwijania liderów płynnie między funkcjami, rolami i obszarami geograficznymi jest niezbędną strategią odróżniającą firmę od konkurencji. 96% laureatów badania uważa, iż stosuje skuteczne metody zdobywania talentów i przyciągania liderów, których jakość jest niezbędna dla osiągnięcia sukcesu biznesowego (w stosunku do 65% pozostałych firm).

4. Identyfikacja i rozwijanie pracowników o wysokim potencjale. Firmy przyjazne liderom w Europie przyspieszają rozwój kompetencji utalentowanym pracownikom poprzez zapewnianie im indywidualnej oceny, dopasowanego rozwoju oraz odpowiednich możliwości sprawdzenia się w organizacji. 80% laureatów badania podkreśla, że kierownictwo wyższego szczebla jest zaangażowane w identyfikację osób o wysokim potencjale (w porównaniu do 49% innych europejskich firm). Firmy przyjazne liderom znacznie częściej posiadają sformalizowany proces edukacji i rozwijania osób o wysokim potencjale i mierzenia efektywności tych programów.

Oto Globalni Laureaci Top Companies for Leaders 2009:

1. IBM

2. The Procter & Gamble Company

3. General Mills, Inc.

4. McKinsey & Company

5. ICICI Bank Ltd.

6. McDonald's Corporation

7. General Electric Company

8. Titan Cement Company S.A.

9. China Mobile Communications Group Shanghai Co. Ltd.

10. Hindustan Unilever

11. Natura Cosmeticos S.A.

12. Colgate Palmolive Company

13. TNT N.V.

14. Deere & Company

15. Whirlpool Corporation

16. 3M Company

17. Cargill, Incorporated

18. Olam International

19. Eli Lilly and Company

20. PepsiCo, Inc.

21. American Express Company

22. Lockheed Martin Corporation

23. Intel Corporation

24. Infosys Technologies Ltd.

25. FedEx Corporation

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.