Badanie przeprowadzone przez firmę Michael Page pokazuje, że dyrektorzy finansowi mają coraz szerszy zakres obowiązków. Zwłaszcza ci, którym zależy na awansie.

Finanse to nie wszystko. Aż 90% dyrektorów finansowych, oprócz klasycznych funkcji, odpowiada w swoich firmach również za inne obszary działalności. Takie dane prezentuje CFO Barometer 2012, ogólnoświatowe badanie przeprowadzone przez firmę Michael Page. Wynika z niego, że siedmiu na dziesięciu dyrektorów jest dodatkowo odpowiedzialnych za działy administracyjne, a połowa także za dział prawny oraz IT. Czym to jest spowodowane?

Polscy dyrektorzy finansowi należą do grupy najbardziej ambitnych na świecie zaraz po CFO z Rosji i Brazylii. Wielu z nich planuje objęcie w przyszłości stanowiska CEO. By sprawdzić się w roli dyrektora generalnego, wiedza tylko z obszaru finansów nie wystarczy. Dlatego CFO starają się zdobywać doświadczenie w różnych dziedzinach – zauważa Paweł Wierzbicki, Executive Manager Michael Page. Szczególnie istotna jest dla nich wiedza związana z zarządzaniem działami HR, IT, zakupów i prawnym – dodaje.

Z badania wynika, że zwłaszcza w mniejszych firmach dyrektorzy finansowi mają szeroki zakres odpowiedzialności. Na przykład w tych zatrudniających mniej niż 100 osób sześciu na dziesięciu CFO zajmuje się działem personalnym, podczas gdy w większych tylko trzech na dziesięciu pełni dodatkowo tę funkcję.

W małym przedsiębiorstwie wygodniej jest, gdy informacje dotyczące obszaru zakupów czy IT znajdują się „w jednym ręku”. To rozwiązanie tańsze i bardziej efektywne – twierdzi ekspert Michael Page. Dodaje jednak, że w wielkich korporacjach taka organizacja rzadko się sprawdza. W większych firmach poszczególne departamenty są bardzo rozbudowane. W niektórych sam dział HR może mieć nawet 100 pracowników. Przy takiej strukturze jednej osobie trudno byłoby zarządzać zarówno obszarem finansowym, jak i human resources. Potrzebna jest większa specjalizacja na poszczególnych stanowiskach. Z moich obserwacji wynika, że, gdy firma się powiększa, działy HR i IT uniezależniają się jako pierwsze – stwierdza Wierzbicki.

Z drugiej strony to właśnie CFO z dużych przedsiębiorstw postrzegają w sobie największą szansę na objęcie stanowiska CEO. W małych firmach trudno o taki awans. Tam najważniejszym ogniwem firmy jest dyrektor sprzedaży lub dyrektor generalny, który w praktyce jest odpowiedzialny za sprzedaż – uważa ekspert Michael Page. Z kolei korporacje posiadające rozbudowane struktury lokalne są bardziej otwarte na to, aby na stanowisku dyrektora zarządzającego zasiadał ktoś bardziej zorientowany w finansach firmy niż w jej sprzedaży.

W jaki sposób CFO powinien się dokształcać, aby mieć większe szanse na awans? W pierwszej kolejności Paweł Wierzbicki sugeruje uzyskanie międzynarodowych certyfikatów CIMA lub ACCA. Zapewniają one specjalistyczną wiedzę oraz gruntowne przygotowanie praktyczne. Jeśli ktoś poważnie myśli o objęciu stanowiska CEO, polecałbym także studia MBA. Kursy te bardzo solidnie kształcą w zakresie zarządzania operacyjnego firmą. Ich zaletą jest również rozwijanie sieci kontaktów zawodowych – uczestnicy tych studiów to przyszła menedżerska elita – kończy ekspert Michael Page.

 

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.