Bank Centralny

Tekst otwarty nr 1/2008

Rada nie zmienia strategii

l W listopadzie 2007 r. Rada Polityki Pieniężnej podwyższyła stopy procentowe o 25 pb. Była to czwarta podwyżka stóp w tym roku, w efekcie czego główna stopa referencyjna NBP wynosi 5,0%, czyli o 1 pkt procentowy więcej niż na początku roku. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami analityków, chociaż rynek stopy procentowej obawiał się przed posiedzeniem, że Rada może tym razem podnieść stopy o 50 pb.

l Wymieniona w komunikacie lista czynników, które mogą spowodować narastanie presji inflacyjnej, była niemal identyczna jak przed miesiącem (do zagrożeń dodano wyższe ceny ropy naftowej), podobnie jak lista czynników ograniczających inflację. Jednak w ocenie Rady, siła argumentów oddziałujących w kierunku ograniczenia inflacji „może okazać się niewystarczająca do utrzymania inflacji na poziomie celu w horyzoncie oddziaływania polityki pieniężnej”. Jak przed miesiącem, Rada uznała, że prawdopodobieństwo ukształtowania się inflacji w średnim okresie powyżej celu inflacyjnego jest wyższe niż prawdopodobieństwo, że inflacja będzie niższa od celu. Tym razem było jednak na tyle wyższe, że skłoniło Radę do działania.

l Perspektywy polityki pieniężnej nie uległy zmianie w stosunku do wcześniej prezentowanego przez nas scenariusza. Rada zdaje sobie sprawę, że CPI może dalej rosnąć (powyżej 3,5%), ze względu na presję na rynku żywności oraz rosnącą presję płacową, dlatego kolejne podwyżki stóp procentowych jeszcze nastąpią. Utrzymujemy oczekiwania, że nastąpią jeszcze dwie w tej samej skali, w styczniu i w marcu 2008 r., i w sumie stopa referencyjna wzrośnie do poziomu 5,5%. Odchylenie od tego scenariusza może nastąpić, gdyby publikowane w kolejnych miesiącach dane o inflacji, płacach i aktywności gospodarczej znacząco różniły się od oczekiwań.

Oczekiwania rosną wraz z inflacją

l Według danych NBP, w listopadzie 2007 r. inflacja oczekiwana za 12 miesięcy wzrosła do poziomu 2,6% (o 1 pkt proc.), czyli nieco więcej niż wzrost inflacji CPI dwa miesiące wcześniej użyty do kwantyfikacji oczekiwań (do 2,3% we wrześniu z 1,5%).

l Wraz z odbiciem inflacji CPI w ostatnich miesiącach należy spodziewać się dalszego wzrostu miary oczekiwań inflacyjnych. Ciekawa będzie również struktura odpowiedzi na pytania ankietowe. Już w danych za październik procent odpowiedzi, że ceny „będą rosły szybciej niż teraz” wzrósł do poziomu najwyższego od ponad roku (28,7%).

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.