W poniższym artykule przedstawione zostanie praktyczne podejście do wyliczenia istotności, której odpowiednia kalkulacja jest kluczowa przy badaniu sprawozdań finansowych. Ponadto przedstawimy dwie przykładowe procedury, które zwykle generują najbardziej istotne błędy – bowiem mają one bezpośredni wpływ na zmianę wyniku finansowego.

Jak wyliczać istotność w sprawozdaniach finansowych. Aspekty praktyczne

Przykładowe procedury na podstawie Spółki Alfa Sp. z o.o.

Spółka Alfa Sp. z o.o. należy do grupy kapitałowej jednej ze spółek, które notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych. Spółka zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży czasu reklamowego w programach radiofonicznych. Ponadto spółka rozpoczęła działalność polegającą na pośrednictwie w agencyjnej i bezpośredniej sprzedaży reklam dla jednej z sieci kinowych.

Wyliczenie istotności

Spółka znajduje się w tak zwanym industry „Standalone audit of a component of a group that focusses on a particular activity”, czyli badanie części grupy koncentruje się na konkretnym działaniu. W tym przypadku zalecaną podstawą do wyliczenia istotności będą przychody. Uzasadnieniem tego wyboru jest fakt, iż dana jednostka została nabyta przez grupę kapitałową w celu skoncentrowania się wyłącznie na konkretnej działalności, takiej jak sprzedaż lub wyłącznie jako centrum kosztów. Jeśli zatem jednostka jest skoncentrowana tylko na sprzedaży lub kosztach, wówczas odpowiednim punktem odniesienia są odpowiednio łączne przychody lub koszty.

Innymi miarami, które mogłyby być zastosowane w powyższym przypadku, są aktywa razem oraz aktywa netto, natomiast jak zobaczymy poniżej, najbardziej odpowiednim benchmarkiem do wyliczenia istotności będą właśnie przychody całkowite.

Do wyliczenia istotności potrzebujemy następujących danych:

Rok 2019

całkowite przychody – 108 706 tys. PLN

aktywa razem – 30 483 tys. PLN

aktywa netto – 7 143 tys. PLN

Rok 2018

całkowite przychody – 107 961 tys. PLN

aktywa razem – 31 696 tys. PLN

aktywa netto – 3 932 tys. PLN

Rok 2017

całkowite przychody – 108 214 tys. PLN

aktywa razem – 41 198 tys. PLN

aktywa netto – 55 tys. PLN

Średnia z 3 ostatnich lat

całkowite przychody – 108 293 tys. PLN (odchylenie standardowe: 309 tys. PLN, tj. 0%)

aktywa razem – 34 459 tys. PLN (odchylenie standardowe: 4 791 tys. PLN, tj. 16%)

aktywa netto – 3 710 tys. PLN (odchylenie standardowe: 2 898 tys. PLN, tj. 41%)

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.