Rachunkowość to szczególny system informacyjny, międzynarodowy język biznesu, system pomiaru, wyceny, ewidencji i kontroli. Funkcja użyteczności użytkownika informacji odzwierciedla kombinację jego własnych potrzeb, a asymetria informacji lub jej brak powodują, że jeden interesariusz jest lepiej poinformowany niż drugi, co pozwala mu podejmować trafniejsze decyzje1.

Informacyjna funkcja rachunkowości

J. A. Christensen i J. S. Demski2 wyróżniają dwa podstawowe zadania rachunkowości:

( 1 ) pomiar, mierzenie wartości,

( 2 ) dostarczanie informacji.

Przydatność informacji tworzonych w systemie rachunkowości zależy w dużym stopniu od sposobów jej identyfikowania, pomiaru i prezentacji użytkownikom informacji.

Funkcja informacyjna jako nadrzędna funkcja rachunkowości, prawidłowo realizowana pozwala na wyodrębnienie w rachunkowości funkcji szczegółowych, takich jak funkcja:

rejestracyjna,

sprawozdawcza,

analityczna,

motywacyjna,

rozliczeniowa,

kontrolna.

Informacje dostarczane przez system rachunkowości zapewniają realizację wszystkich funkcji rachunkowości pod warunkiem, że są odpowiedniej jakości. Cechy jakościowe informacji to: rzetelność, porównywalność, zwięzłość, aktualność. O jakości informacji stanowi również odpowiednie wyselekcjonowanie, prawdziwość, dostarczanie informacji w odpowiednim czasie, z odpowiednią częstotliwością. Do istotnych cech informacji można zaliczyć również:

realność,

wartość poznawczą,

operatywność,

właściwe zaadresowanie,

ekonomiczność.

Prawidłowo skonstruowany system rachunkowości stwarza możliwości generowania wielu informacji finansowych i niefinansowych. Na podstawie tych informacji, organizacja rozlicza się z innymi podmiotami, z którymi w różny sposób jest powiązana. Poprzez system informacyjny rachunkowości oraz funkcje, jakie realizuje rachunkowość, otoczenie gospodarcze, społeczne i środowiskowe jest dobrze poinformowane.

Klasyfikacja informacji w systemie rachunkowości znacznie zwiększa ich przejrzystość, dzięki czemu są one bardziej użyteczne dla interesariuszy jednostki gospodarczej. W podsystemie rachunkowości finansowej są stosowane różne kryteria klasyfikacji prezentowanych informacji, co przedstawiono na rysunku 1.

 

Informacje finansowe dotyczące przychodów i kosztów oraz wyników finansowych są klasyfikowane według rodzajów działalności (rachunek wyników). Wyróżnia się3:

podstawową działalność operacyjną,

pozostałą działalność operacyjną,

działalność finansową.

Wpływy i wydatki są prezentowane w rachunku przepływów pieniężnych, w których wyróżnia się trzy podstawowe działalności, co przedstawiono na rysunku 2.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.