Po przeprowadzeniu wszystkich procedur badania związanych z audytem finansowym przedstawionego przez przedsiębiorstwo sprawozdania finansowego przychodzi czas na wprowadzenie ewentualnych uwag czy też korekt do badania, które należy wprowadzić przed ostateczną finalizacją związaną z audytem finansowym, czyli wydaniem opinii z badania.

Finalizacja audytu finansowego

W sytuacji, gdy zidentyfikowana przez audytora nieprawidłowość okaże się być na poziomie niższym aniżeli wyliczony i ostatecznie przyjęty przez biegłego rewidenta próg istotności, wówczas taki błąd nie musi być umieszczany na liście korekt oraz zgłaszany kierownikowi przedsiębiorstwa. Jednak w pozostałych sytuacjach biegły rewident powinien przedstawić kierownictwu swoje uwagi i pozycje, które wymagają skorygowania w sprawozdaniu finansowym.

Skorygowanie sprawozdania finansowego

Celem pracy biegłego rewidenta jest zapewnienie, że sporządzone sprawozdanie finansowe rzetelnie oraz jasno przedstawia sytuację majątkową oraz finansową, jak również wynik finansowy przedsiębiorstwa. Aby był on w stanie taką opinię wystawić, biegły rewident przeprowadza badanie sprawozdania finansowego. W toku badania mogą zostać wykryte pewne zniekształcenia sprawozdania finansowego lub wynikłe nieprawidłowości. Mowa tutaj o różnicach pomiędzy księgami rachunkowymi a rzeczywistością, czyli takich różnicach, które zespół audytowy jest w stanie wyrazić liczbowo. Dalsze postępowanie związane ze zidentyfikowaniem takich różnic zależy od ich skali. Na samym początku badania, po otrzymaniu danych finansowych, biegły rewident ustala na ich podstawie progi istotności. Wyliczony próg istotności określa maksymalny dopuszczalny w sprawozdaniu finansowym błąd, którego niepoprawienie nie zniekształci istotnie sprawozdania finansowego w sposób taki, że jego odbiorca podjąłby inną decyzję w porównaniu z sytuacją, gdyby miał przed sobą sprawozdanie bez żadnych nieprawidłowości. Według standardowej metodologii stosowanej przez audytorów ustala się trzy wielkości związane z progami istotności:

  • istotność ogólną (ang. Materiality),
  • istotność wykonawczą (ang. Performance Materiality),
  • próg na listę korekt (ang. Above Misstatement Posting Threshold).

Jeżeli zidentyfikowany przez biegłego rewidenta błąd jest niższy niż wartość progu na listę korekt (AMPT), wówczas nie musi on być zgłaszany kierownictwu przedsiębiorstwa. Jednakże w odniesieniu do nieprawidłowości, które przekraczają ten poziom, biegły powinien wystąpić z propozycją ich skorygowania.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.