Audyt finansowy stanowi niezależną oraz obiektywną kontrolę sposobu przygotowania sprawozdań finansowych i formy, w jakiej prezentowana jest informacja w tych sprawozdaniach. Księgi rachunkowe powinny być prowadzone w taki sposób, aby dostarczyły podstaw do stwierdzenia, że sytuacja majątkowa i finansowa, a także wynik finansowy przedsiębiorstwa zostały przedstawione jasno i rzetelnie oraz istotnie nie zniekształcały jego obrazu.

Badanie sprawozdań finansowych. Część 1

Dział finansów każdego przedsiębiorstwa jest jednym z newralgicznych jego punktów, bowiem od jego działania w głównej mierze zależy to, czy dane przedsiębiorstwo będzie można uznać za uczciwe i rzetelne dla potencjalnych inwestorów czy też klientów.

Przyjrzyjmy się nieco szerzej genezie słowa „audyt”, który w dzisiejszych czasach nie jest już zarezerwowany jedynie dla audytu finansowego, polegającego na badaniu sprawozdań finansowych, które często przekazywane są przez zarządzających spółką jej akcjonariuszom, a pośrednio – pozostałym interesariuszom. Różnego rodzaju „audyty”, takie jak przykładowo audyt personalny, audyt energetyczny, audyt ekologiczny czy też audyt komputerowy, stanowią już codzienność współczesnego społeczeństwa. Powodem mnożenia audytów są przede wszystkim stale zwiększające się oczekiwania w zakresie wszelkiego nadzoru i kontroli.

Wszystkie te „audyty” posiadają wszakże główną cechę wspólną: mianowicie ich prekursorem oraz pierwowzorem różnych wyżej wymienionych form był audyt sprawozdań finansowych, którego omówieniem zajmiemy się w artykule. Z punktu widzenia finansowego, kompleksowego podejścia i analizy sytuacji majątkowej przedsiębiorstw to jednak audyt finansowy jest najbardziej istotnym i podstawowym – tym, który możemy zatem rozumieć jako mechanizm kontroli informacji finansowej w procesie rozrachunku zarządzających z interesariuszami organizacji. W literaturze stosowane są także inne określenia, które opisują praktyki audytu finansowego. Należą do nich między innymi: rewizja sprawozdań finansowych, auditing, audyt sprawozdań finansowych, audyt, badanie ksiąg rachunkowych, badanie sprawozdań finansowych, usługa atestacyjna, audyt zewnętrzny czy też audyt wewnętrzny. Niewątpliwie najpopularniejszymi określeniami, używanymi przez praktyków zawodu, są określenia audyt oraz badanie ksiąg rachunkowych.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.