Czy dla każdej grupy odbiorców należy definiować różną cenę? Co sprawia, że segmentowanie cenowe podnosi zysk? Jakie informacje są potrzebne do zaprojektowania odpowiedniej ceny dla danego kanału sprzedaży? Jakie są ryzyka segmentowania cenowego i jak możemy nim zarządzać?

Cena produktu ustalona na podstawie kosztów wytworzenia, wymaganej marży czy oferty wartości zwykle nie jest najbardziej efektywna. Każdy klient może zupełnie inaczej postrzegać ofertę wartości albo też dla każdego możemy stworzyć zupełnie odmienną ofertę. Innymi słowy – różni klienci są w stanie zapłacić różną cenę ze ten sam produkt. Często jednak firmy nie adaptują się do tych realiów, czyli nie wykorzystują możliwości, jakie daje rynek. Możemy się oczywiście zastanawiać, czy to etyczne, że ten sam produkt sprzedajemy różnym grupom klientów w różnych cenach. O ile sprzedaż tego samego towaru w innej cenie na rynkach zagranicznych (tak zwana geograficzna dyskryminacja cenowa) nie wzbudza wiele emocji, o tyle już różne ceny na terenie jednego kraju mogą mieć różny odbiór społeczny.

Elastyczność cenowa

Warren Buffett twierdził, że „Jedną z najważniejszych analiz w ocenie kondycji przedsiębiorstwa jest umiejętność osiągania satysfakcjonujących poziomów cen”. Dlatego też warto znać elastyczność cenową swojego produktu, czyli relację pomiędzy zmianą wolumenu na skutek zmiany ceny. Przykładowo, jeżeli cena spadnie o 5 proc. i spowoduje to wzrost wolumenu sprzedaży o 10 proc., to mówimy o elastyczności cenowej równej -2. Im wyższa minusowa elastyczność cenowa, tym większa reakcja na zmianę ceny, dotycząca zwykle tak zwanych produktów wrażliwych cenowo.

Od tego intuicyjnie przyjętego prawa mówiącego, że wraz ze spadkiem cen rośnie wolumen sprzedaży, jest kilka wyjątków. To dobra Veblena lub dobra luksusowe, których sprzedaż paradoksalnie rośnie wraz ze wzrostem ceny. Mówimy tu o takich grupach produktowych jak: dzieła sztuki, luksusowe jachty, biżuteria czy wina. Znając elastyczność cenową naszych produktów, możemy pokusić się o bardzo ważną analizę, jak zmiany cen będą wpływały na rentowność produktu, a co za tym idzie – rentowność całego biznesu. Nasi handlowcy, którzy zwykle mają naturalną skłonność do obniżania cen, powinni zdawać sobie sprawę, jak zmienia się rentowność produktu przy zmianie ceny i przede wszystkim – o ile musi zmienić się wolumen sprzedaży, żeby osiągnąć ten sam poziom marży.

Skłonność do zapłaty

Oprócz elastyczności cenowej produktu używa się również pojęcia skłonności klienta do zapłaty, zwanej również elastycznością cenową klienta. Nie ma czegoś takiego jak przeciętny klient – różnią się oni pod wieloma względami i tak samo różna jest ich skłonność do zapłaty. Na początku weźmy pod uwagę rolę, jaką pełnimy u swojego klienta w biznesie B2B. Ta zależność została też opisana w „Szefie Sprzedaży” nr 43 w artykule Przygotowanie do negocjacji z sieciami handlowymi.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Mikroekonomiczne determinanty struktury kapitału

CiRZ_12_45.jpg

Na kształtowanie struktury (źródeł) finansowania firmy wpływ ma wiele czynników o charakterze mikroekonomicznym, wśród których wymienić można: jakość sterowania firmą, wskaźniki finansowe podmiotu, zarządzanie wypłatą dywidend, ryzyko działalności, etapy cyklu życia firmy, rynkową cenę akcji, majątek w dyspozycji przedsiębiorstwa oraz jego wielkość.

Czytaj więcej

Przegląd systemów do zarządzania magazynem

Eksperci i praktycy oczekują, że dzięki wsparciu nowych technologii, sztucznej inteligencji, dużych zbiorów danych i zaawansowanej analityki predykcyjnej planowanie i analiza magazynu wejdą na wyższy poziom. Czy sieć 5G i komputery kwantowe w dzisiejszym świecie VUCA (od słów: volatility, czyli zmienność, uncertainty, czyli niepewność, complexity – złożoność i ambiguity – niejednoznaczność) mogą wymusić kolejną generację systemów ERP?

Czytaj więcej

Zasada kontynuowania działalności gospodarczej

CiRZ_10_43.jpg

Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości wiąże się z zastosowaniem wielu zasad. Jedną z nich jest zasada kontynuowania działalności (ang. going concern principle, going concern assumption). Jest to fundamentalna zasada, bardzo istotna, iż w zależności od ustalenia, czy jednostka będzie nadal kontynuować swoją działalność, czy też nie, stosuje się inne metody wyceny aktywów i pasywów.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama