Czy jest możliwe podejmowanie właściwych decyzji w obliczu ogromu napływających zewsząd informacji oraz zmienności i niepewności w każdym aspekcie życia i działalności? Czyż nie jest tak, że dążymy do posiadania bardzo precyzyjnych, dokładnych informacji, ponieważ mamy przekonanie, że to właśnie dzięki temu uzyskujemy pewność i niezmienność naszego otoczenia?
Niestety, wszechobecnej zmienności i niepewności nie jesteśmy w stanie zamienić na pewność i niezmienność. To, co próbujemy w naszych firmach robić – planować, prognozować, budżetować – to tylko próba wymuszania iluzji pewności na niepewnych sytuacjach. Dla wzmocnienia znaczenia tego problemu warto przytoczyć wyniki Projektu Milenijnego ONZ1, w którym stwierdza się, że poczucie niepewności i niezdolności do podejmowania właściwych decyzji jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed ludzkością. To są niektóre z problemów, z jakimi boryka się rachunkowość zarządcza. Czy radzi sobie z tymi problemami?
O problemach rachunkowości zarządczej
Celem rachunkowości zarządczej jest wspomaganie decyzji menedżerskich poprzez dostarczanie właściwych informacji. Podejmowanie decyzji to proces, w który wpisana jest analiza sytuacji na podstawie posiadanych informacji. Informacje te powinny być odpowiednio przygotowane (uporządkowane i przetworzone), tak aby podejmowana decyzja skutkowała realizacją zamierzonego celu. Ponadto, a może przede wszystkim, celem rachunkowości jest dostarczanie miar, które nie tylko monitorują wyniki naszych działań, ale również oddziałują na nasze zachowania, odpowiednio ukierunkowują nasze aktywności.
Czy podpowiedzi tradycyjnej rachunkowości zarządczej spełniają ten cel, czy pozbawione są niepewności i zmienności? Wydaje się, że wręcz przeciwnie.
Komponentem rachunkowości zarządczej jest rachunek kosztów. Zadaniem rachunku kosztów jest dostarczenie precyzyjnych informacji o kosztach naszej działalności. Dążymy do posiadania jak najdokładniejszych informacji o kosztach jednostkowych naszych produktów, zleceń, usług. Dążymy do posiadania dokładnych informacji o kosztach naszych działów operacyjnych, komórek organizacyjnych, pionów, dywizji. Dążymy do posiadania dokładnych informacji o rentowności naszych kanałów dystrybucyjnych, segmentów rynkowych, poszczególnych klientów. We wszystkich tych przypadkach, od ponad stu lat, chcąc zapewnić sobie precyzyjną, dokładną informację, alokujemy większość kosztów ponoszonych przez firmę do tych obiektów.
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.