W poprzednim wydaniu omówiono zmiany i nowe regulacje w zakresie cen transferowych obowiązujące od 1 stycznia 2019 r., które można ocenić jako korzystne dla większości podatników. W bieżącym wydaniu uw aga zostanie poświęcona zmianom, które generują istotne ryzyko podatkowe dla podmiotów powiązanych, a dla członków zarządów spółek ryzyko odpowiedzialności osobistej.

Kij czy marchewka? Nowe przepisy o cenach transferowych w 2019 r. (cz. 2)

Zmiany wprowadzone przez ustawodawcę od 1 stycznia 2019 r. nie są jedynie kolejną nowelizacją zmieniającą tylko wybrane elementy przepisów, lecz kompleksową zmianą całego pakietu przepisów: ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych. Porządkują one szereg kwestii oraz racjonalizują obciążenia administracyjne nałożone na podatników, a tym samym również racjonalizują zakres zainteresowania organów podatkowych (na przykład poprzez wyłączenie z zakresu obowiązków dokumentacyjnych transakcji kontrolowanych, zawieranych przez podmioty krajowe, wprowadzenie instytucji safe-harbour, dotyczących najbardziej typowych transakcji).

Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów, jak również z oceny całokształtu zmian, nadrzędnym celem nowego pakietu regulacji jest uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie cen transferowych. Z tego względu nowe przepisy wprowadzają również szereg mechanizmów, które mają pomóc organom podatkowym w egzekwowaniu stosowania cen rynkowych i osiągnięcia efektu uszczelniającego.

Z perspektywy podatników zmiany te wiążą się oczywiście z ryzykiem.

Nowe progi dokumentacyjne – korzystne, ale nie dla wszystkich

Ogólnie rzecz biorąc, zmiany w tym zakresie należy ocenić zdecydowanie pozytywnie, przede wszystkim z uwagi na istotne podniesienie progu wartości transakcji, którego przekroczenie powoduje powstanie obowiązku dokumentacyjnego. Tym samym zmniejszono zakres obowiązków dokumentacyjnych.

Zmianą, która jest niekorzystna dla podatników jest natomiast fakt,jeśli wartość transakcji przekroczy próg, podatnik automatycznie zobowiązany jest do przygotowania zarówno dokumentacji opisowej (dotychczas nazywanej dokumentacją podatkową), jak również analizy cen transferowych (weryfikującej czy ceny w transakcji zostały ustalone na poziomie rynkowym).

W praktyce dla niektórych podatników ten nowy przepis może się okazać mniej korzystny. Dotyczy to przede wszystkim spółek o małej skali działalności, które:

  • na mocy starych przepisów nie podlegały obowiązkowi przygotowania analizy cen transferowych, a jedynie dokumentacji podstawowej i
  • zawierają jedną lub kilka transakcji z podmiotem powiązanym o wartości przekraczającej nowe progi istotności.

W takiej sytuacji podatnik, zgodnie ze starymi przepisami, byłby zobowiązany tylko do przygotowania dokumentacji podstawowej, natomiast zgodnie z nowymi przepisami będzie musiał przygotować również analizę cen transferowych.

Nowe przepisy wprowadzają bowiem pojęcie „lokalnej dokumentacji cen transferowych”. W uproszczeniu można powiedzieć, iż obejmuje ono dotychczasową dokumentację podstawową oraz analizę cen transferowych. Lokalna dokumentacja cen transferowych stanowi zatem szerszy pakiet niż dotychczas wymagana dokumentacja podstawowa.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.