W niniejszym artykule prezentujemy kompleksowy model, który w uniwersalny sposób łączy ocenę z perspektywy wejścia, utrzymywania i wyjścia z inwestycji oraz umożliwiający porównywanie danej klasy aktywów pod względem zakładanych parametrów inwestycji.

Model analizy efektywność inwestycji w akcje spółki

Inwestycja to proces nabywania i wykorzystywania aktywów w celu osiągnięcia zakładanych korzyści ekonomicznych w danym czasie i przy danym poziomie ryzyka. Miejscem nabycia aktywów jest rynek giełdowy lub pozagiełdowy, a źródła korzyści inwestycyjnych to wzrost wartości aktywa i wypłata tego wzrostu w formie dywidend, odsetek, czynszu lub realizacja zysku kapitałowego ze sprzedaży aktywa.

Główne czynniki wpływu na opłacalność inwestycji to: nakład inwestycyjny, czas inwestycji, oczekiwany dochód (stopa zwrotu) i ryzyko inwestycji. Inwestycje w aktywa podlegają ocenie głównie z trzech perspektyw:

  1. opłacalności wejścia w inwestycję (kryterium opłacalności nabycia inwestycji),
  2. opłacalności utrzymywania inwestycji (kryterium opłacalności posiadania inwestycji),
  3. opłacalności wyjścia z inwestycji (kryterium opłacalności sprzedaży inwestycji).

Do najczęściej wybieranych i umożliwiających uzyskiwanie ponadprzeciętnych stóp zwrotu należą inwestycje w akcje spółek giełdowych. Celem artykułu jest prezentacja modelu analizy efektywności inwestycji w akcje spółki giełdowej na przykładzie spółki PKN Orlen.

Założenia modelu analizy efektywności inwestycji w akcje spółki

Teoria i praktyka inwestycji w aktywa zwrotne szeroko opisuje rodzaj aktywów inwestycyjnych oraz istotę, zasady, cele, funkcje, elementy procesu inwestycyjnego i zarządzania inwestycjami. W równym stopniu znane są także metody i zasady analizy efektywności inwestycji z punktu widzenia etapu wejścia, utrzymywania i wyjścia z inwestycji, co prezentuje tabela 1.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Ciągi w Excelu

Ciągi w Excelu

Przy tworzeniu raportów bądź podsumowań, często korzysta się z różnego rodzaju ciągów. Programiści Microsoftu zdają sobie z tego sprawę, dlatego w Excelu można tworzyć różnorodne ciągi.

Czytaj więcej

Wizualizacja KPI w Excelu, czyli jak zbudować gauge chart

Wizualizacja KPI w Excelu, czyli jak zbudować gauge chart

Wizualizacja, obok analizy danych, jest niezwykle istotną częścią pracy kontrolera finansowego. To, jak wizualizujemy dane ma znaczny wpływ na to, jak je zrozumieją menedżerowie. Jednym z ciekawszych, choć bardziej pracochłonnych wykresów jest gauge chart (miernik), który pokazuje graficznie performance wybranego przez nas KPI. Niniejszy artykuł opisuje jak krok po kroku stworzyć taki wykres, a także jak powinny wyglądać dane wejściowe, by taki wykres skutecznie zbudować.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.