Najczęściej czytane

  • no. 9/2019

    KPI w detalu. Jak nie zginąć w gąszczu wskaźników?

    CiRZ_240_37.jpg

    Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników. Jakie mierniki się najważniejsze? Jak odpowiednio podejść do ich definiowania?

    Read more
  • no. 9/2019

    Model do obliczania amortyzacji w Excelu

    CiRZ_240_30.jpg

    Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

    Read more
  • no. 9/2019

    Narzędzia budżetowania - wybrane elementy

    CiRZ_240_10.jpg

    Budżetowanie jest metodą ukierunkowaną na poprawę efektywności, skuteczności, koordynacji działań i dokonań organizacji. To proces zorientowany na osiąganie celów przedsiębiorstwa, zaspokajanie potrzeb interesariuszy, realizację zadań poprzez podejmowanie najlepszych decyzji zarządczych. Narzędziami budżetowania są budżety, mierniki, wskaźniki, benchmarki. Budżet to instrument bieżącego zarządzania jednostką gospodarczą. Budżet to nic innego jak planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola.

    Read more
  • no. 9/2019

    JPK, czyli jak cyfryzacja podatków zmienia realia prowadzenia biznesu

    CiRZ_240_06.jpg

    Kiedy 4 lata temu, dokładnie 10 września 2015 roku, wprowadzono Jednolity Plik Kontrolny wraz z ustawą o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1649) nikt nie przypuszczał, że cyfryzacja podatków tak szybko zmieni krajobraz polskiego biznesu i rachunkowości. Jak wpłynął na procesy biznesowe w polskich przedsiębiorstwach? Jakie kolejne zmiany nas czekają?

    Read more

Trainings

  • Storytelling jako skuteczne narzędzie...

    Tomasz Targosz

    Pracujesz w sprzedaży? Jeśli tak, to z pewnością chcesz bić sprzedażowe rekordy, a także przewidywać, a nawet wyprzedzać oczekiwania klientów obecnych...

    Poznań, 2019-09-27 Kraków, 2019-10-02 Wrocław, 2019-10-04

  • 5. Forum Nowoczesnego Controllingu

    Zespół ekspertów

    Gdy pojawiają się pytania o rentowność i optymalizację, warto opierać decyzje na wartościowych źródłach wiedzy i przykładach dobrych praktyk. Bo...

    Warszawa, 2019-10-24

  • 6. Forum Szefów Sprzedaży

    Zespół ekspertów

    Praca menedżera sprzedaży to codzienna walka na wielu frontach. Bez dobrego przygotowania sztabowego trudno jednak liczyć na spektakularne efekty....

    Warszawa, 2019-11-21

  • Basics of accounting and financial report...

    dr Dariusz Stronka

    Coraz częściej duże firmy i korporacje korzystają z zagranicznych outsourcingowych firm księgowych lub też posiadają centralne działy księgowości...

    Cała Polska - szkolenie on-line, 2019-11-08

  • Certyfikowany specjalista ds. ochrony...

    Anna Zaporowska

    Jeżeli chcecie Państwo podnieść kwalifikacje zawodowe w zakresie: prowadzenia dokumentacji wynikającej z przepisów ochrony środowiska opracowywania...

    Warszawa, 2019-11-04

Current issue

Advertisement

Partners

Go to

Aktualności

Open access no. 9/2019

Kolejne ułatwienia w sukcesji przedsiębiorstw

CiRZ_240_03.jpg

Prezydent RP podpisał nowelizację tzw. ustawy regulacyjnej. Pakiet Przyjazne Prawo to kilkadziesiąt punktowych ułatwień dla biznesu. Pakiet eliminuje również przypadki niekonsekwencji czy nadmiernej restrykcyjności naszego prawa. Jego celem jest stworzenie lepszych warunków do rozwoju mikro-, małych i średnich firm. Wprowadza m.in. kolejne ułatwienia w sukcesji przedsiębiorstw.

Read more
Open access no. 9/2019

Ograniczenie zatorów płatniczych od nowego roku

CiRZ_240_02.jpg

Prezydent RP podpisał ustawę, która ma na celu wprowadzenie do systemu prawnego regulacji wzmacniających płynność finansową przedsiębiorstw poprzez ograniczenie występowania zatorów płatniczych.

Read more
no. 9/2019

JPK, czyli jak cyfryzacja podatków zmienia realia prowadzenia biznesu

CiRZ_240_06.jpg

Kiedy 4 lata temu, dokładnie 10 września 2015 roku, wprowadzono Jednolity Plik Kontrolny wraz z ustawą o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1649) nikt nie przypuszczał, że cyfryzacja podatków tak szybko zmieni krajobraz polskiego biznesu i rachunkowości. Jak wpłynął na procesy biznesowe w polskich przedsiębiorstwach? Jakie kolejne zmiany nas czekają?

Read more
Open access no. 9/2019

Controlling‑24.pl ‑ 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki na www.controlling‑24.pl

CiRZ_240_04.jpg

Jest takie miejsce w Internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom finansowym, controllerom i analitykom. Banał? Niekoniecznie. Wystarczy dodać, że miejsce to zawiera całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wszystko w jednym miejscu. Dostępne za jednym kliknięciem.

Read more

Controlling

no. 9/2019

Narzędzia budżetowania ‑ wybrane elementy

CiRZ_240_10.jpg

Budżetowanie jest metodą ukierunkowaną na poprawę efektywności, skuteczności, koordynacji działań i dokonań organizacji. To proces zorientowany na osiąganie celów przedsiębiorstwa, zaspokajanie potrzeb interesariuszy, realizację zadań poprzez podejmowanie najlepszych decyzji zarządczych. Narzędziami budżetowania są budżety, mierniki, wskaźniki, benchmarki. Budżet to instrument bieżącego zarządzania...

Read more
no. 7-8/2019

Dokumentacja pracownicza

CiRZ_07-08_92.jpg

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, wynikających z przepisów prawa pracy, jest prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Obowiązek ten nałożony został na pracodawców w treści art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy. Rzetelne jego dopełnienie jest szczególnie istotne ze względu na moc dowodową gromadzonych dokumentów, które pozwolą pracodawcy wykazać prawidłową...

Read more
no. 7-8/2019

Sygnaliści pod ochroną

CiRZ_07-08_85.jpg

Parlement Europejski przyjął dyrektywę o ochronie sygnalistów – osób, które nagłaśniają i informują o nielegalnej lub nieuczciwej działalności , z którą spotykają się w miejscu pracy. Kto może zostać sygnalistą? Jak zgłaszać nadużycia? Jak wygląda ochrona sygnalistów na gruncie prawa polskiego?

Read more
no. 7-8/2019

Rachunek kosztów działań sterowany czasem – współczesne spojrzenie na koszty

CiRZ_07-08_44.jpg

Koszt to zużycie zasobów wyrażone w mierniku pieniężnym. Z kosztem związany jest rachunek kosztów, czyli ogół czynności pozwalający na przewidywanie poziomu kosztów, ich pomiar, wycenę, prezentację. Rachunek kosztów działań to metodologia pomiaru kosztów oraz efektów pojedynczych działań, zasobów oraz obiektów kosztowych. Działania definiowane są jako praca wykonywana w ramach organizacji. Praca, działania...

Read more

Rachunkowość zarządcza

Open access no. 9/2019

Wąskie gardła w budżetowaniu?

CiRZ_240_14.jpg

W jaki sposób szukać wąskich gardeł w procesie budżetowym? Które etapy procesu najczęściej stają się źródłem opóźnień i problemów? Czy model wykorzystujący arkusz kalkulacyjny może być największym ograniczeniem w budżetowaniu? Jakie działania podjąć, by ograniczyć ryzyka i problemy w trakcie pracy nad budżetem? To pytania, na które staramy się odpowiedzieć w artykule przygotowanym z myślą o wszystkich,...

Read more
no. 7-8/2019

Łączenie się spółek – aspekt prawny i rachunkowy

CiRZ_07-08_82.jpg

Coraz częściej, ze względu na wymagający rynek oraz w celu dalszego i szybkiego rozwoju, dobrze prosperujące spółki o podobnym profilu decydują się na połączenie. Takie rozwiązanie zwiększa efektywność przedsiębiorstw, zmniejszając koszty działalności oraz daje możliwość osiągnięcia efektów synergii.

Read more
no. 7-8/2019

Ujemny kapitał jednostki

CiRZ_07-08_74.jpg

Ujemny kapitał własny jednostki to zagrożenie dla kontynuacji jej działalności. W takiej sytuacji jednostki mogą podjąć decyzję o kontynuowaniu działalności, tj. podjąć działania restrukturyzacyjne i sporządzać sprawozdanie bądź też rozpocząć proces likwidacji lub upadłości, co spowoduje, że jednostka będzie zobowiązana sporządzić sprawozdanie przy braku kontynuacji działalności.

Read more
no. 7-8/2019

Zasada istotności w rachunkowości

CiRZ_07-08_70.jpg

Zgodnie z ustawą o rachunkowości prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest podstawą sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. Aby dane wykazane w sprawozdaniu finansowym były rzetelne i jasno przedstawiały obraz jednostki, wymagana jest znajomość zasad rachunkowości, a także ich prawidłowa interpretacja i stosowanie.

Read more

Zarządzanie

no. 9/2019

Zdyskontowane przepływy pieniężne z uwzględnieniem ryzyka

CiRZ_240_41.jpg

Istotnym elementem rozwoju każdego przedsiębiorstwa są inwestycje, pociągające za sobą zazwyczaj angażowanie znacznych środków finansowych w celu osiągnięcia przyszłych korzyści. Aby uniknąć zaskoczenia niepożądanym ich rezultatem, nie wystarczy jedynie skonstruować plan finansowy przedsięwzięcia, ale należy wziąć pod uwagę zmienne, które mogą mieć negatywny wpływ na jego wynik.

Read more
no. 9/2019

KPI w detalu. Jak nie zginąć w gąszczu wskaźników?

CiRZ_240_37.jpg

Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników. Jakie mierniki się najważniejsze? Jak odpowiednio podejść do ich definiowania?

Read more
no. 9/2019

Ciąć koszty czy przemodelować marketing?

CiRZ_240_34.jpg

W sytuacji, w której pojawiają się w przedsiębiorstwie trudności finansowe, bardzo często jedną z pierwszych decyzji jest ograniczenie budżetu na działania marketingowe. Wynika to najczęściej z łatwości i szybkości ograniczenia tych kosztów, jak i z powszechnie zakładanej niewymierności marketingu, czyli trudności w oszacowaniu wpływu działań marketingowych na wyniki finansowe. Ta właśnie niewymierność...

Read more
no. 7-8/2019

Dane osobowe w programach księgowych – obowiązki RODO

CiRZ_07-08_88.jpg

Przedsiębiorcy mają obowiązek przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) – również w przypadku gdy wykorzystują takie dane wyłącznie w celach księgowych, np. w celu wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji i ksiąg rachunkowych. Obowiązek przestrzegania przepisów RODO dotyczy także danych osobowych pracowników. W artykule wskazujemy, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach (podatnikach...

Read more

Finanse

no. 11/2018

Wycena maszyn i urządzeń ‑ case study

CiRZ_230_8.jpg

Wycena maszyn i urządzeń – mimo że z pozoru jest łatwym zadaniem – może nastręczać licznych trudności. Szczególnie dotyczy to urządzeń wchodzących w skład tzw. megaukładów technicznych oraz nietypowych sprzętów wykonywanych na zamówienie, które stanowią przeważającą część w wielu zaawansowanych technologicznie firmach produkcyjnych. W niniejszym artykule przedstawiono dwie najczęściej wykorzystywane...

Read more
no. 4/2016

Wynajem a zakup nieruchomości komercyjnej

wynajem czy własna nieruchomość.jpg

Obecny rynek komercyjny rozrasta się bardzo intensywnie, zarówno jeśli chodzi o nowe deweloperskie powierzchnie biurowe na rynku pierwotnym, jak i powierzchnie na rynku wtórnym! Decydując się na własny biznes, musisz zaplanować, gdzie będziesz prowadzić działalność i jakie inwestycje będziesz musiał poczynić lub jakie masz możliwości finansowe w tym zakresie. Co zrobić: kupić nieruchomości czy wynająć?...

Read more
no. 3/2016

Wycena przedsiębiorstwa metodą DCF

WYCENA PRZEDSIĘBIORSTWA.jpg

Potrzeba dokonania wyceny przedsiębiorstwa może wynikać z różnych sytuacji, do których zaliczyć należy m.in.: zakup/sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części czy też spłacenie wspólnika spółki sprzedającego swoje udziały w podmiocie. Metoda DCF jest sposobem wyceny bezpośrednio nawiązującym do zasadniczego źródła wartości podmiotu gospodarczego, czyli do jego zdolności generowania nadwyżek...

Read more
no. 1/2016

Leasing operacyjny a finansowy – w praktyce

used-car-sales-xs.jpg

Leasing, niby wiemy co to jest, a jednak nie każdy potrafi w jasny sposób powiedzieć, jakie są różnice między poszczególnymi rodzajami i który z nich jest dla nas korzystniejszy z podatkowego punktu widzenia. Artykuł dotyczy dwóch głównych produktów leasingowych, tj. leasingu operacyjnego i finansowego oraz tego, jakie są między nimi różnice i co proponuje rynek w zakresie tych produktów. Kto może...

Read more

Narzędzia

no. 9/2019

Model do obliczania amortyzacji w Excelu

CiRZ_240_30.jpg

Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Read more
no. 9/2019

Wykres budżetu sterowany za pomocą przycisków opcji

CiRZ_240_18.jpg

W artykule zaprezentowano procedurę tworzenia wykresu budżetowego, którym można sterować za pomocą przycisków opcji (radio buttons).

Read more
no. 7-8/2019

Prognozowanie sprzedaży w Excelu

CiRZ_07-08_20.jpg

Prognozowanie sprzedaży polega na tym, że mając pewne dane historyczne chcielibyśmy stwierdzić na ich podstawie, jak będzie wyglądała wielkość sprzedaży w kolejnych okresach. Przygotowywanie prognozy, etap po etapie, omówiono w poniższym artykule.

Read more
no. 7-8/2019

Formatowanie warunkowe w Excelu

CiRZ_07-08_14.jpg

Do czego może przydać się formatowanie warunkowe w Excelu? Do zaznaczania szczególnych i ważnych sytuacji w danych oraz do zwrócenia uwagi na konkretne wydarzenia/daty/wartości. Formatowanie warunkowe ułatwia kontrolowanie terminów płatności, wielkości sprzedaży i wiele innych rzeczy.

Read more

Prawo

no. 9/2019

Pierwszy rok z RODO – podsumowanie doświadczeń i perspektywy na przyszłość

CiRZ_240_45.jpg

W maju 2019 r. minął pierwszy rok od rozpoczęcia stosowania unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jest to dobry moment na ocenę, jak przepisy RODO wpłynęły na działalność polskich firm i podmiotów publicznych, w tym organu nadzorczego. W związku ze zmianą warty na stanowisku prezesa UODO warto także poznać plany nowego kierownictwa na najbliższe miesiące i lata.

Read more
no. 5/2019

Nowe zasady odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary

CiRZ_5_26.jpg

Dnia 11 stycznia 2019 r. wpłynął do Sejmu projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, zmieniający zasadniczo kwestię odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Ustawa zwiększa zakres odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, rezygnuje z wymogu uprzedniego uzyskiwania prejudykatu, zaostrza sankcje oraz wprowadza szereg obowiązków w zakresie wykazania tzw....

Read more
no. 4/2019

Kij czy marchewka? Nowe przepisy o cenach transferowych w 2019 r. (cz. 2)

CiRZ_4_24.jpg

W poprzednim wydaniu omówiono zmiany i nowe regulacje w zakresie cen transferowych obowiązujące od 1 stycznia 2019 r., które można ocenić jako korzystne dla większości podatników. W bieżącym wydaniu uw aga zostanie poświęcona zmianom, które generują istotne ryzyko podatkowe dla podmiotów powiązanych, a dla członków zarządów spółek ryzyko odpowiedzialności osobistej.

Read more
no. 12/2018

Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej

CiRZ_231_25.jpg

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest trwale związana z osobą przedsiębiorcy. Jego śmierć często prowadzi do znacznej destabilizacji w firmie. Co więcej, jeżeli między spadkobiercami nie ma zgody, proces stwierdzenia nabycia, a następnie działu spadku może się znacząco przedłużyć. Bywa niestety tak, że po ustabilizowaniu sytuacji między spadkobiercami okazuje się, że na odbudowę przedsiębiorstwa...

Read more

Advertisement